När jag läste denna tråd tänkte jag genast... Att det vore perfekt om man kunde se årsmedeltemperatur också där det finns sådan historik att det är möjligt.
Jag är byggnadsingenjör och när man gör energianalyser för byggnader så är årsmedeltemperaturern en viktig parameter. Och för en del stora orter vet man årsmedeltemperaturen mycket väl, medans för många ställen måste man gissa och ta något i närheten, och så kanske det är mycket kallare på dom ställen där temperaturen har mätits tex på en flygplats, jämfört med temperatur.nu's värden som kanske ligger mera centralt i en ort.
Dessutom dom uppgifter på årsmedeltemperaturer som jag har sett är ofta gamla.
När man tittar på grafer över längre perioder (flera månader eller mer) så blir grafen väldigt hackig där egentligen bara extremvärdena sticker ut.
Kan man göra så att grafen istället ritas ut för dygnsmedelvärden eller kanske till och med flerdygnsmedelvärden (valfritt antal dygn). När man jämför längre perioder så är det ju oftast tendenserna man är ute efter, inte hur kallt det var på natten osv.
Dessutom blir extrema felvärden (en solglimt på sensorn) inbakade i helheten och "försvinner".
Jag har nu gjort om "period"-sidan då den var enklast att modifiera. För grafer som sträcker sig över 6månader eller mer är det dygnsmedel som används, för grafer mellan 3-6månader är det 12h medel och för grafer kortare än 3månader databasens standardinställning (1h/30min/10min).