Router och Raspberry Pi bland insekter

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
nilaz
Wannabe

Router och Raspberry Pi bland insekter

Inlägg av nilaz »

Jag behöver sätta en router och en Raspberry Pi i en miljö där det springer omkring en del insekter under den varma delen av året. Någon som har en ide om hur jag bör skydda grejerna på ett bra sätt?
Jag har funderat på både insektsnät och plastlåda men undrar om ni har någon erfarenhet och tips att dela mig er av.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Re: Router och Raspberry Pi bland insekter

Inlägg av KungenAvPeking »

Kan ju säga att temperaturen kan vara ett problem i det läget...
Bästa skyddet mot insekter är ju en sluten plastlåda, men då får du ju ingen cirkulation på luften, så en stor låda kanske kan lösa problemet?

Annars är det ju ett så finmaskigt insektsnät som möjligt, dels i botten av lådan, dels i toppen (värme stiger) och ju större yta du har på nätet/öppningen, desto bättre med tanke på värmen.

Annan lösning, men lite dyrare/besvärligare vore ju en metall-låda, där du monterar någon typ av värmeöverföring mellan de varma delarna på router och R:pi och själva lådan.

Men sen beror det ju givetvis på var detta ska monteras också, under ett hus t.ex är det nästan alltid svalare, medans det är varmare på en vind... På vinden behöver du troligen mer värmeavledning från lådan, medans du i källare/krypgrund kanske klarar dig med en 5-liters glassbytta...?
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Skriv svar