Fibaro / Z-Wave?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar

Fibaro / Z-Wave?

Inlägg av mcdanne82 »

M.nu har ju varit återförsäljare en tid nu för Fibaro Z-Wave produkterna och jag undrar lite om några har kommit igång att använda dessa och era synpunkter?

Sitter med ett gäng Nexa och saknar tvåvägskommunikationen samt att räckvidden ibland är väldigt begränsad och inte går att förlänga dimmers via repeaters.
Har även ett gäng plugwise, men där saknar jag möjligheten att sätta dessa i vanliga dosor och direktinkoppla tryckknapp samt att de inte är med dimmer.

Tröskeln för mig för att byta ut mot/komplettera med Fibaro är att de inbyggda brytarna/dimmer och centralenheten är relativt dyra i inköp, samt att de för infällnad inte har strömmätning.
Men om driftsäkerheten, snabbheten och räckvidden är god så kan det vara ett bra alternativ.

Deras enhetdär man får relä och kan hänga på temperatursenorer ser väldigt intressant ut samt att de även har elmätarmodulenför trefasmätaren ser intressant ut.
Nån som använder dessa och kan få ut användbar data från dessa?
mcdanne82

Re: Fibaro / Z-Wave?

Inlägg av mcdanne82 »

Såg nu att det finns ett alternativmed dimmer och strömmätning.
Dock behövs nolla vilket Nexa inte behöver.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Och har man inte nolla så löser man detta med:
https://www.m.nu/dimmer-bypass-fibaro-p ... h6550b60j0

:)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
mcdanne82

Inlägg av mcdanne82 »

Ok, trodde inte de funkade till större laster än de LED den rekommenderades för men såg nu att dimmern även om den har anslutning för neutral och fas så kan man bygla ut och nolla enligt miniatyrbildenpå produktsidan.
astrandb
Wannabe

Inlägg av astrandb »

Har kört med Fibaro-produkterna ett tag och kan bekräfta att de funkar som tänkt.
Dimrarna fungerar fint utan nolla om de lastas med glödlampa eller halogen-trafo.
Mycket stabilare och kvickare än Nexa.

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Har man inte nolledare vid dimmern och vill dimmra LED sätter man en dimmer bypass som lastar dimmerna med ca 1W över lasten, så dimmern hela tiden får ström.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar