https://www.m.nu/zwave-clamp-power-mete ... p-800.html
Tanken är att kasta in de små strömtängerna runt kablarna i proppskåpet som sitter hyggligt nära min switch, server och så småningom fibaro. Vilket gör att jag kan driva räknaren på servern eller fibarons USB.
När jag öppnade elcentralen så fanns där hyggligt med plats kring huvudbrytaren och roligt nog satt där redan tre strömtänger, antar att de hör till effektvakten på pannan, men inte helt säker eller är det till JFB?
Nu till mina frågor:
1. Påverkar det om jag har flera strömtänger på samma kabel dvs jag har ju "pannans" effektvakts strömtänger på samma kabel där jag tänkt sätta Aeon-räknaren? (en på varje fas)
2. Kan jag sätta strömtängerna här eller kan det tänkas att det finns någon form av el som sticker av tidigare någon stans mellan proppskåpet och huvudsäkringsskåpet på utsidan av huset? (Jag tycker inte det borde finnas något sådant)
3. Eftersom Aeon-räknaren ger en utspänning relativt till vilken spänning som finns i kabeln och man därigenom vet hur mycket ström/effekt som går där så antar jag att spänningen som inte Aeon mäter/kan se måste skrivas in någon stans manuellt. Kan inte detta påverka mätvärdet en hel del om spänningen går upp och ner en del, tex 225 - 232?
Behöver man ha elektriker för att montera detta eller är det bara att dra ur huvudpropparna i utomhusskåpet och klämma över tängerna på respektive ledare? (man gör ju inga ingrepp i kabeldraging, isolering eller något annat, förutom lyftet av kåpan