LCD display, problem med visning av text

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Rusty Shackleford
Wannabe

LCD display, problem med visning av text

Inlägg av Rusty Shackleford »

Använder displayen med modellbeteckning B20x4-WT-BLB. Den styrs i 4-bit mode från en Rasberry Pi.

När jag kör ett script för visning av text syns endast svaga oregelbundna vertikala linjer över displayen, varje linje tar upp två textrader. Linjerna ändrar position när ny text skickas. Inga läsbara tecken dock.

När jag sätter in en annan HD44780 display i samma kopplingsplatta och kör samma script funkar allt fint. Detta får mig nästan att tro att det är nåt fel på den första. Enda skillnaden är att displayen som funkar är 16x2. Koden är dock skriven för just 20x4 så det borde inte vara nåt problem.

Saker jag gjort: Justerat potentiometer för kontrast, prövat sätta resistor mellan anod och 5V, lödit om stiftlist, kollat kontinuitet, letat efter kortisar, trippelkollat pinout.

Nån som känner igen detta problem?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: LCD display, problem med visning av text

Inlägg av daromer »

Är den första displayen som inte funkar samma typ av styrchip?
Rusty Shackleford
Wannabe

Ja båda har HD44780 controller chip. Den som inte funkar är inköpt på m.nu och kallas där B20x4-WT-BLB
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Beställde du med fastlödd stiftlist? i såfall är displayen funktionstestad innan leverans.

Timingen kan vara rätt kinkig. Är det något färdigt bibliotek du använder? Finns det någon möjlighet att juster initieringen?

Självklart kan den vara trasig, men av de ganska många hundra displayer vi sålt har inte en enda varit DOA, så sannolikheten för det är låg.

BiG-displayerna har 2st extra stift, du har tagit hänsyn till dessa när du kopplat in displayen?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Rusty Shackleford
Wannabe

Beställde du med fastlödd stiftlist? i såfall är displayen funktionstestad innan leverans.
Nej jag lödde på stiftlist själv. Lödningen är bra, men kan ju ha givit den nån statisk chock, vem vet.
Timingen kan vara rätt kinkig. Är det något färdigt bibliotek du använder? Finns det någon möjlighet att juster initieringen?
Har följt Adafruits tutorial: http://learn.adafruit.com/drive-a-16x2- ... i?view=all
Där använder dom biblioteket "Adafruit_CharLCD.py".
Har även prövat denna kod: https://www.dropbox.com/s/c3wdg3rxm2qkc ... lcdtest.py
Har prövat att ändra timing-konstanderna i sistnämda kod, men utan resultat.
Kan kraven på timing skilja sig mellan olika HD44780-displayer eller är den samma för alla? I så fall är det ju märkligt att samma kod funkar med ena displayen men inte med den andra.
BiG-displayerna har 2st extra stift, du har tagit hänsyn till dessa när du kopplat in displayen?
Ja, pin 17 och 18 används inte om jag förstått rätt. Har 5V på pin 15 och 16 jordad.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: Sv: LCD display, problem med visning av text

Inlägg av elf98 »

Vad har du för spänningsmatning?

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Driver temperatur.nu

Bild
Rusty Shackleford
Wannabe

Re: Sv: LCD display, problem med visning av text

elf98 skrev:Vad har du för spänningsmatning?
Just nu tar jag 5V från RPi:n. Men har även prövat med matning från usb-port på en PC. Har inte gjort nån skillnad.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Lägg en beställning på en ny mot förskottsbetalning. Välj till fastlödd stiftlist så funktionstestar vi displayen innan leverans. Skriv även en kommentar till ordern så ser jag till att den skickas utan kostnad.

Så får vi se om det fungerar bättre!

Driver temperatur.nu

Bild
Rusty Shackleford
Wannabe

elf98 skrev:Lägg en beställning på en ny mot förskottsbetalning. Välj till fastlödd stiftlist så funktionstestar vi displayen innan leverans. Skriv även en kommentar till ordern så ser jag till att den skickas utan kostnad.

Så får vi se om det fungerar bättre!
Oj, det var ytterst hyggligt av dig!
Har inte helt gett upp med denna än. Ska kolla lite mer på timing och initiering av displayen. Om jag sen inte lyckas få liv i den så ska jag göra som du säger säger.
Rusty Shackleford
Wannabe

Ok nu kom jag på vad jag gjort för fel!

Hade tagit loss metallramen som sitter över glasskivan på displayen. Gjode detta för att få plats med den i instrumentpanelen i mitt projekt. Trodde att den satt där bara som skydd. Men tydligen funkar inte displayen om inte metallramen sitter på. (Kan ju vara intressant att veta även för andra klåfingriga)
Wow! Lite märkligt att jag inte kom på det förrän nu. :oops:

Stor eloge till m.nu för utmärkt kundbemötande!
Skriv svar