Stapla grafer på varandra

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Stapla grafer på varandra

Inlägg av hellgun »

Fram till idag har jag haft mätning av elförbrukning på två mätare, huvudmätaren och varmvattenberedaren. Jag har då skapat grafer (area) med huvudförbrukningen i bakgrunden och sen varmvattnet framför. På så sätt ser jag varmvattnets del av totalen. Nu har jag även lagt på förbrukning för golvvärme. Skapar jag grafen som förut så hamnar golvvärmen längst fram. Det blir då lite missvisande för då ser jag inte som förut hur mycket resterande förbrukning står för (eftersom golvvärmen nu inte längre ingår i "resten"). Se bild.
nu.gif
nu.gif (21.43 KiB) Visad 5809 gånger
Jag vill kunna stapla golvvärmens graf ovanpå varmvattnets graf och sen ha totalen som bakgrund, eftersom de båda förstnämnda ju är en delmängd av det totala. Alltså något i stil med denna bild som jag manipulerat fram.
vill.gif
vill.gif (21.43 KiB) Visad 5809 gånger
Går det att lösa?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stapla grafer på varandra

Inlägg av elf98 »

Inga problem, du får dock "fuska lite"

Jag skulle helt enkelt addera golvvärmens och varmvattnet, och grafa den som "golvvärme".

Sen grafar du varmvattnet framför. Lite magiskt kommer då golvvärmen att ligga ovanför på det sätt du beskriver.

HAr för mig att det finns en parameter "Stacking" som lägger areor på varanda med?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: Stapla grafer på varandra

Inlägg av hellgun »

Åh, så smart och ändå så enkelt. Tänk om min hjärna kunde tänka lite mer i såna banor ibland :)

Ska kika på stacking också och se om det ger nåt.

Tusen tack!!!


Edit:
Fixade direkt med "fusklösningen" och det blev perfekt. Måste ju visa upp det fina resultatet också :)
funkar.gif
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Stapla grafer på varandra

Inlägg av elf98 »

Jag har mina ljusa stunder! :)

Snygg graf!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar