Köpråd?

Diskussioner och support runt controllers med Z-wave.
Ingen styrenhet? Köp en här: https://www.m.nu/z-wave/styrenheter-z-wave
JanJoh
Wannabe

Köpråd?

Inlägg av JanJoh »

Jo, om man nu har skaffat hus... och redan bytt ut styrningen till badtunnan till en RPi-baserad lösning så är det ju dags för nya utmaningar. Inte sant? :)

Skämt åsido, jag har tilloch från funderat på det här under en längre tid nu, och nu börjar det väl bli dags att göra något av det.

Rent spontant så gillar jag HC2 eftersom jag tycker att det verkar vara en kompetent burk, som dessutom har ett riktigt snyggt gränssnitt.

Men jag har ju förstått att det är en del begränsningar i det, och i olika trådar på olika forum så tycker jag man får helt olika uppfattning om vad som (inte) har implementerats ännu.

Jag inser att jag kommer att behöva en hel del virtuella enheter om jag skall köra på HC2, men jag läser att det "ska komma" stöd för dessa i scener. Dessa trådar är som regel ett par år, så jag undrar om det är någon som har koll på om det ÄR möjligt att via HTTP (el dyl) kunna skicka/ta emot data från andra enheter. (praktexempel: jag kan ju med lätthet (och gör) exportera temperaturen, pumpstatus, värmarstatus och liknande till websidor. Kan jag plocka upp dessa i HC2?

Jag läser också att Vera3 kanske är en vettigare burk då den tillåter mer fri kodning, men trade off är ju att webinterfacet ser trist ut, och att mobilappar verkar saknas?

Jag har ju blivit förtjust i Fibaros Wall Plug, och undrar då OM jag skulle välha Vera3, kan jag fortfarande komma åt förbrukningen då?

Utgår alla fibaros dimmrar ifrån momentana brytare, eller kan man konfa så de stöder bistabila och köra den gamla "klick/dubbelklick" eller motsvarande (Lite som Nexas moduler alltså)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Köpråd?

Inlägg av elf98 »

Jag kör en virtuell enhet från en Scen på min HC2a. Hur enkelt det är att scrapa data från andra källor låter jag vara osagt då jag kan för lite LUA, men att pusha temperaturer till temperatur.nu går bra.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
RH_Dreambox
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av RH_Dreambox »

Jag är sugen på att uppgradera från Tellstick till något Z-Wave-system. Vad jag förstår så är man då tvungen att ha ett abonnemang på webben för att kunna styra sitt system.
Jag är inte intresserad av något månadsabonnemang typ Fortum Hemkontroll, så vad finns det då att välja på?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ingen AV Z-WAve-controllerna (Vera 3/Lite eller Home Center 2) kräver något abonnemang.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
RH_Dreambox
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av RH_Dreambox »

Tack för snabbt svar.
Jag antar att nackdelen då är att man inte kan fjärrstyra sina enheter via webben, eller finns det andra knep för det?
SEALen
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av SEALen »

Du kan väl köra z-wave med en RPi + Razberry modul.

Som programvara finns

http://www.domoticz.com/
http://www.generoso.info/homegenie/

Kanske inte så praktiskt men lite cool:
http://www.openremote.org/display/HOME/OpenRemote

Alla ovan är open source så saknas nån funktion är det "bara" att koda in den själv om du besitter kodningskunskap.
Annars kan man ju säkert fråga efter ny funktionalitet i deras utvecklarforum.

Och alla ovan använder webgränsnitt så givetvis går de att styra via Internet.
RH_Dreambox
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av RH_Dreambox »

Tack än en gång för all info. Det här verkar riktigt intressant.
Kanske vågar man ta steget över till Linux-världen också :?
RH_Dreambox
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av RH_Dreambox »

Domoticz och Home Genie har ju även versioner för Windows.
Men vilken hårdvara kör man mot då? RPi med Razberry ???
Det framgår inte av informationen. Behöver lite hjälp för att hitta rätt och komma igång.
SEALen
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av SEALen »

Kan tyvärr inget om hårdvaran på windows men har nu fått hem min Rasberry Pi + Razberry Z-wave modul.
Modulen sätter man på GPIO porten.

Sedan plockade jag hem den RPi image som fanns på Domoticz. Skrev in den på ett SD kort och bootade pajen.
Loggade in, ställde in WiFi mm, bootade om, plockade hem senaste Razberry mjukvaran (instruktioner medföljer), bootade igen och sedan var det bara att ansluta mot pajen via min vanliga dator.

Lägga till z-wave enheter gör man i Razberryns medföljande web-interface och sedan ploppar de upp i Domoticz-webinterface om man laggt till Razberry på rätt sätt.

I alla fall är det så det skall funka. Jag har haft några små problem men inte haft tid att greja så mycket.
RH_Dreambox
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av RH_Dreambox »

Tack SEALen för en ganska utförlig "kom igång". Det verkade ju enkelt att komma igång med Rasberry'n! Jag har länge tänkt skaffa en likadan men dragit mig för det eftersom mina tidigare erfarenheter av Linux inte varit speciellt positiva. Det har krävs lite mer än bara musklickande för att installera ett program.
Men jag får väl önska mig själv en Rasberry mm i julklapp :P
Skriv svar