Raspberry + RFXtrx433 för att hämta badtemp

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
alvnas1500
Wannabe

Raspberry + RFXtrx433 för att hämta badtemp

Inlägg av alvnas1500 »

Jag har ett litet projekt för att presentera badtemp(från en badplats) på webben.

Lösningen ser ut enligt följande
HW
Vattentät case med solcell, batteri och USB timer
Raspberry PI
RFXtrx433 USB 433.92MHz
Trådlös badtemp från Kjell&Co (Rubison)

Min idee är att starta upp Pi'n mha timern 1gg/h. Hämta in sensor data via RFXtrx433 USB 433.92MHz och maila dessa till en mailbox och sedan stänga ned PI'n.

Jag har provat domoticz, men det slutar att fungera(=inga mail skickas) efter ett tag.

Jag är ingen klippa på linux eller scripting så är det någon som är intresserad att hjälpa mig eller komma med tips?
jaytee
Tar hemautomation på allvar

Re: Raspberry + RFXtrx433 för att hämta badtemp

Inlägg av jaytee »

Får du verkligen in Rubicson pooltermometer med Rfxtrx433? Isåfall vilka protokoll har du aktiverade? Jag har försökt men inte lyckats...

/jaytee
jaytee

Inlägg av jaytee »

Domoticz mår inte bra om pajjen stängs av okontrollerat, dvs att man bara fimpar matningen.

/jaytee
Användarvisningsbild
NiclasF

Inlägg av NiclasF »

Kan man inte bara stänga ner den med ett script från Rpi:n så fort man mailat värdet? Då stängs den ner kontrollerat.
jaytee

Inlägg av jaytee »

Mail kan du skicka via shell-skript som Domoticz anropar. I skriptet kan du använda "curl" för att skicka mail. "Curl" finns med i ett lib som ingår i installationen av Domoticz.

Exempel kan du hitta om du söker i Domoticz forum.

/jaytee
Skriv svar