Hjälp mig välja rätt till 1-wire övervakning av krypgrund

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
JohanAR

Hjälp mig välja rätt till 1-wire övervakning av krypgrund

Inlägg av JohanAR »

Vi har precis köpt ett hus så jag planerar att sätta ut lite fukt- och tempsensorer i krypgrunden för att hålla koll på klimatet där. Eftersom jag inte byggt något liknande system innan så hoppas jag få lite input från experterna här så jag köper rätt komponenter.

Styr/övervakningsenhet: Raspberry Pi model B med OWFS

Sedan funderar jag på vad som blir bäst; RPi 1-w expansionskort och ett par luftfuktighetsmätare v2 (lackade och i låda antar jag) eller paketet med USB-adapter och sensorer. Om jag blandar själv så ser även denna sensor ut att vara ett alternativ. Vad finns det för för- och nackdelar med respektive kombination?

Behöver jag även spänningsinjektor för dylik uppsättning? Kablarna till sensorerna kommer nog bli upp emot 10m.

Kommer nog också koppla in fler givare, tex. inom- och utomhus samt elmätare, men det kanske blir i ett senare skede.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Hjälp mig välja rätt till 1-wire övervakning av krypgrun

Inlägg av elf98 »

Oj, missade helt ditt inlägg.

Till Raspberry Pi rekommenderas i2c-kortet. Dels då det är lite billigare och dels då det är mycket stabilt. Sensorn som kan skyddslackas rekommenderas framför OW-ENV-sensorerna då OW-ENV-sensorerna är gjorda för inomhusklimat.

När nätet byggs bör du bygga med så korta förgreningar som möjligt och dra en "huvudkabel" som går så nära mätpunkterna som möjligt.

Spänning till sensorer kan hämtas direkt från R-Pi. Ska du koppla in reläer eller andra strömkrävande prylar bör de matas separat .
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar