Sensor för dörrlås

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gein
Tar hemautomation på allvar

Sensor för dörrlås

Inlägg av gein »

I vår nybyggda villa vill jag nu ha sensorer som kan känna av om båda ytterdörrarna är låsta eller ej. Tyvärr kom jag på detta för sent så det är inte förberett på något sätt. Jag har kommit fram till att det borde vara möjligt att såga upp ett hål från låset upp på vinden för att dra sladd dock. Men finns det bättre alternativ? Ni som har detta redan, hur har ni gjort? Såg i granntråden om magnetsensor för 1-wire. Är det det bästa alternativet? Hur skulle en komplett sådan lösning se ut. Dvs vad behövs?
gus
Wannabe

Re: Sensor för dörrlås

Inlägg av gus »

Jag kör med 1-wire till mina dörrar där jag monterad mikrobrytare inne i låsblecket. Det är lite meckigt att göra det men resultatet blir kanon!
Björn
Gillar hemautomation

Inlägg av Björn »

Jag har också en microswitch i mitt överlås. Fungerar utmärkt. Ska dock inte uttala mig om hur meckigt det var få dit, för det jobbet var redan gjort när jag flyttade in :D
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Björn skrev:...för det jobbet var redan gjort när jag flyttade in :D
Snacka om att ha flyt :D
Johan Falk
Wannabe

Inlägg av Johan Falk »

Lägg gärna upp bilder på detta om det är någon som har.
vilka delar har ni använt?
Skriv svar