Hejsan!
Jag behöver råd inför val av utrustning, valde mellan att kapa en befintlig tråd eller skapa en egen.
Tänker mig som första steg temperaturavläsning i och utanför ett hus för att starta elvärme då det är för kallt för luftpump.
Jag ser sedan en hel hop med (förhoppningsvis) möjliga applikationer att bygga vidare på:
Möjligen läsa av pulserna från elmätaren för att kunna ta del av informationen helst i realtid samt med loggning
för att kunna jämföra över tid
Möjlighet att tända/släcka utelampor beroende på aktuellt ljus
Möjligen sända temperatur till temperatur.nu
Möjlighet att styra motorvärmare beroende på utetemperatur
osv..
Mitt resonemang hittills gör att fördelar/nackdelar med 1-wire och 433Mhz gör att jag troligen börjar med trådlöst, för att sedan lägga kritiska funktioner med hjälp av 1-wire .
Jag har fått tips om Tellstick duo, som jag tycker verkar smakfull och såvitt jag kan se erbjuda det jag i dagsläget behöver
Innan jag beställde tänkte jag göra en liten koll på internet vad som sägs angående produkten, då
jag inte vill köpa något som begränsar möjligheterna bara för att spara några hundralappar.
Ex. en goggling på orden:
utgått "tellstick duo"
visar 3 olika Svenska firmor som tom rapporterar produkten som utgången.
Någon skriver om en helt annan tillverkare/produkt som ersättare, vilket får mig att tveka över om denna produkt är rätt val för mig.
På några av dessa sidor finns användaromdömen på just Tellstick duo, det känns på dem som om produkten inte är riktigt stabil. Finner också diskussioner om bl.a. drivrutinernas stabilitet i detta forum.
Som motvikt ser jag att aktuellt lagersaldo är >100 stycken på:
https://www.m.nu/tellstick-duo-p-464.html
och verkar nyss ha fått rejäl påfyllning.
Att denna leverantör skulle ta hem så många (som är så insatt i branschen) om det inte var något att ha, känns som en rejäl motvikt till de negativa..
Mina frågeställningar blir genast:
Har produkten möjligen förbättrats?
Borde jag köpa någon hela annan produkt? Kanske i möjligaste mån skippa trådlöst helt?
Mvh
/6 – 10