Relä för element, fjärrstyrt?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Relä för element, fjärrstyrt?

Inlägg av CirruZZ »

Klurar på en lösning för att kunna koppla en NOLLA (blå kabel) bakom ett element. Det gäller LVI element, där har man ju möjlighet att styra termostaten via att en extra nolla ansluts.

Min tanke var att kunna fjärrstyra den nollan om en är ansluten eller ej, men frågan är hur? Enklaste sätt?

Det behövs ju ett relä, så lång är ju klart, men vilket är enklaste sättet att få till det?

1-wire? Bygga om en Nexa brytare? Eller finns det någon lämplig Z-wave brytare?

Tipps eller ideer!! :D

Hittar jag en lösning och den funkar bra, så är tanken att implementera den på samtliga element i vårt hus, så jag kan styra om de ska gå på inställd temp eller om de ska gå på sparlåga. Ev också koppla en Plugwise stealth så kan jag även logga förbrukningen och helt stänga av elementen, men det är steg två.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Relä för element, fjärrstyrt?

Inlägg av CirruZZ »

Är det så enkelt? Klarar 1-wire (O1C) att direkt driva reläet?
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

CirruZZ skrev:Är det så enkelt? Klarar 1-wire (O1C) att direkt driva reläet?
Japp, det ska det göra. Liten och smidig lösning. :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Det är ju klart en angenäm lösning, enda minuset är att det måste finnas 1-wire fram till elementet, men det kan man ju andra sidan dra fördelar av, mäta temp på elementet tex :wink:

Blir till att fundera lite och köra en "test" tror jag!
Skriv svar