Lämplig givare för utomhusklimat?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Lämplig givare för utomhusklimat?

Inlägg av flyvert »

Kan man placera en OW-ENV-THPL (EDS0068) utomhus?

I produktbeskrivningen står det visserligen "The EDS Environmental Sensor Line, OW-ENV, offers an innovative way to easily monitor and control temperature, humidity, barometric pressure, and/or light in indoor environments."

Men nu är jag intresserad av att avläsa alla dessa mätvärden utomhus, och helst inte behöva köpa varje givare separat samt tillverka en passande kapsling för dem.

Om man placerar en EDS0068 under takfoten (som är c:a 1 meter i djupled) på mitt hus lär givaren aldrig få något direkt regn eller sol på sig - men kommer fukt och värmeväxlingar att påverka kretskortet (t.ex. korrosion) och slå ut det i förtid?

Finns det någon mer lämplig givare för 1wire?
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: Sv: Lämplig givare för utomhusklimat?

Inlägg av elf98 »

Korta svaret: nej sensorn ska inte monteras utomhus.

Det lite längre svaret: lufttrycket kan lika gärna mätas inomhus. Ljusnivå bör även den kunna mätas inomhus om sensorn kan placeras i ett fönster. Hum2 kan som tillval skyddslackas för att tåla fukt. Med detta sagt kommer THPL sannolikt hålla länge om den monteras utomhus på det sätt du beskriver, inga garantier gäller dock vid montering utomhus.

Skickat från min LT26w med Tapatalk 4
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
flyvert

Re: Lämplig givare för utomhusklimat?

Inlägg av flyvert »

Friskt kopplat - hälften brunnet...

Tog chansen och monterade en OW-ENV-THPL (EDS0068) utomhus på norra husväggen, alldeles under takfoten som sträcker sig c:a 1m ut. Förmodligen kommer den inte att få någon nederbörd alls på sig utan bara fukt från utomhusluften.

Men, jag lackade faktiskt kretskortet ett par varv med klarlack innan - o sensorerna verkar ha klarat sig (hade lite eltejp på ljus, fukt o trycksensorn).

Nu kan jag "njuta" av fyra signaler från utomhusgivaren...

... o ger den upp får jag satsa på någon annan givare. Kommer naturligtvis inte att hävda garanti, etc. - detta är lite test från min sida! :-)

Tyvärr har jag inte sett något som kan ge liknande signaler och att bygga ihop 4 separata givare känns inte så kul - enbart temp+fukt kostar nästan 700 spänn om man köper färdigt från m.nu.

Tänk att man kan ha så skoj med lite givare... :D

/f
Bilagor
EDS0068 utomhus
EDS0068 utomhus
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar