Tack för svaret - tack vare ditt svar hittade jag vidare till denna sidagein skrev:På fråga1. Nej, det går inte. Jag råkar faktiskt ha skrivit det java-bibliotek som används av 1-wire-bindningen i openhab.
Men jag tror å andra sidan att det finns en annan bindning för det OW-server du letar efter. Har sett den någonstans. Nu när jag kollar officiella openhab-distributionen så hittar jag den inte, men efter lite googlande så hittade jag detta: https://code.google.com/r/chris-openhab/
Jag kör Linux (Debian).jansjo skrev:gein - kör du Linux eller windows för din OWserver?
Jag har en RPi som läser av fuktighet utan problem.gein skrev:Jag kör Linux (Debian).jansjo skrev:gein - kör du Linux eller windows för din OWserver?
I EDS-sensorn sitter en HIH4031 från Honeywell. Köper du 100st sådana lösa sensorer blir styckpriset ungefär det samma som för Clas Ohlson-mätaren... Klart att de sparat in på allt som går på den superbilliga sensorn. HIH-sensorn har en noggrannhet på +/-3%, på CO-mätaren lär det inte gå att få fram noggrannheten öht.flyvert skrev:Kanske OT, men jag tycker att luftfuktighetsmätare i allmänhet har stor spridning på sina mätvärden.
Under några veckor hade jag tre olika givare monterade inom 1m från varandra:
- Oregon Scientific, c:a 8 år, 432 MHz, c:a 300 SEK, mätvärde ~50%
- Clas Ohlsson, ny, 432 MHz, c:a 99 SEK, mätvärde ~70%
- EDS0068, ny, 1-wire, c:a 950 SEK, mätvärde ~60%
Har dyraste givaren bästa värdet?
Temperatursignalen från dessa tre ovanstående låg inom +/- 0.5 grader vilket jag tycker ligger inom vad man kan förvänta sig.
Finns det någon upplyst här på forumet som vill dela med sig?