Domoticz grafer mm

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kaaswe
Tar hemautomation på allvar

Domoticz grafer mm

Inlägg av kaaswe »

Hej

Jag kör en Pi med Domoticz, 1-wire och en Rfxcom sticka. Har för närvarande ett antal tempgivare, ljussensor, luftfuktighet mm. Har blandat Nexa och Waveman brytare. Några saker jag inte löst och tänkte få lite hjälp med.

Någon som vet om eller hur man kan förändra graferna för temperatur tex. Jag vill lägga till min och Max samt lägga ihop två givare i samma graf. Några tips på hur man kommer igång vore uppskattat.

Sen har jag lite problem med LUA script att ta ut tiden från en scen och konvertera den så att ja kan beräkna mot gällande tid. Jag vill tex kontrollera status på en scen och se om det gått x antal minuter sedan förändringen. Detta ska bli en synkroniseringsfunktion. Jag har resten av koden klar, bara tidskonverteringen som jag inte löst.

Kan man även ändra antal pulser (släck, tändsignaler) som går ut, och tid mellan dom?

Tacksam för en knuff i rätt riktning, sen kan jag nog ta det vidare själv. Jag kommer presentera mitt system mer i detalj senare här när tiden finns.

/Janne
kaaswe

Re: Domoticz grafer mm

Inlägg av kaaswe »

FYI

Har hittat svaret på en av mina frågor om hur man räknar och konverterar tid i LUA. (Sök och du skall finna)
Det ligger ju med ett script exempel i mappen för LUA, där finns svaret..... :oops:

Dom andra är jag dock nyfiken på lösningar runt.
SEALen

Re: Domoticz grafer mm

Inlägg av SEALen »

Jag har oxo tittat på att ändra graferna men det verkar rätt avancerat.
Tydligen sparar bara Domoticz datat med 5 minuters upplösning i sin egen databas i en dag för att sedan bara spara min och medel från varje dag i 7 dagar och sedan min och medel per vecka i oändlighet.

Men man kan gå runt detta med Lua script som sparar ner varje värde Domoticz tar emot till en fil.

Tror jag såg nått exempel på script här på forumet om du söker lite.
Sen får man använda nått tredjeparts program för att visa upp datat i filen som grafer.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
Skriv svar