Halloj.
Jag lessnade nyligen på labiliteten i min tellstick och inhandlade en razberry och lite zwaveprylar (3 fibaro wallplug, 1 aeon labs multisensor, en northq elmätare + en rgbdimmer o en brytare) för att testa.
Jag tjongade in z-waygrejjerna och domoticz och 2 av wallplugsen, multisensorn och elmätaren hoppade igång utan problem. Men den sista wallpluggen vägrar att hittas, jag hittade samtliga med rpi:en kanske 5 meter ifrån, men den sista totalvägrar även om jag är en meter ifrån. Finns det något trick att ta till? Är den trasig eller är det min okunskap som ställer till det?
Sen hittade den northq:n som sagt, men det var kallt igår kväll så jag ville inte springa ut o rota i elskåpet då så jag tjongade in den idag. den verkade blinka fint, men den säger att den är död i gränssnittet. jag tänkte att det var avståndet som var problemet så jag har mina 2 fungerande wallplugs lite strategiskt utplacerade så den ska kunna gå via dom. och jag kommer åt den "sista" wallplugen som är 3-4 meter ifrån elmätaren, men den är fortfarande död trots ihärdiga klick, dubbelklick o trippelklick på den rackaren.
Jag har en annan mätare sen innan (från vattenfall), jag pangade fast den på northq-enheten, så den läser dess blinkningar och den visar 9w(!?) så endera blinkar den inte exakt lika som mätaren, eller så sitter något av läsgrejjerna snett, men ska den rapporteras som död i gränssnittet för det?
Sen tycker jag multisensorn är lite skum oxo. jag har veterligen inte fått någon data av den utan att jag frågat efter det från gränssnittet. rörelsedelen rapporterar, men inte temp/fukt/ljus. Men den kanske ska vara så. jag har inte studerat dokumentationen så noga där, den frågan slank med av bara farten =)
Så, tips mottages varmt. Ni får skälla på mig om jag ställer puckade frågor, jag skyller på att jag är en extrem nybörjare på området och det är sjukt svårt att googla när man knappt vet vad grejjerna heter.
/C