Novisfrågor northq o fibaro wall plug

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flossy
Wannabe

Novisfrågor northq o fibaro wall plug

Inlägg av flossy »

Halloj.

Jag lessnade nyligen på labiliteten i min tellstick och inhandlade en razberry och lite zwaveprylar (3 fibaro wallplug, 1 aeon labs multisensor, en northq elmätare + en rgbdimmer o en brytare) för att testa.
Jag tjongade in z-waygrejjerna och domoticz och 2 av wallplugsen, multisensorn och elmätaren hoppade igång utan problem. Men den sista wallpluggen vägrar att hittas, jag hittade samtliga med rpi:en kanske 5 meter ifrån, men den sista totalvägrar även om jag är en meter ifrån. Finns det något trick att ta till? Är den trasig eller är det min okunskap som ställer till det?

Sen hittade den northq:n som sagt, men det var kallt igår kväll så jag ville inte springa ut o rota i elskåpet då så jag tjongade in den idag. den verkade blinka fint, men den säger att den är död i gränssnittet. jag tänkte att det var avståndet som var problemet så jag har mina 2 fungerande wallplugs lite strategiskt utplacerade så den ska kunna gå via dom. och jag kommer åt den "sista" wallplugen som är 3-4 meter ifrån elmätaren, men den är fortfarande död trots ihärdiga klick, dubbelklick o trippelklick på den rackaren.
Jag har en annan mätare sen innan (från vattenfall), jag pangade fast den på northq-enheten, så den läser dess blinkningar och den visar 9w(!?) så endera blinkar den inte exakt lika som mätaren, eller så sitter något av läsgrejjerna snett, men ska den rapporteras som död i gränssnittet för det?

Sen tycker jag multisensorn är lite skum oxo. jag har veterligen inte fått någon data av den utan att jag frågat efter det från gränssnittet. rörelsedelen rapporterar, men inte temp/fukt/ljus. Men den kanske ska vara så. jag har inte studerat dokumentationen så noga där, den frågan slank med av bara farten =)

Så, tips mottages varmt. Ni får skälla på mig om jag ställer puckade frågor, jag skyller på att jag är en extrem nybörjare på området och det är sjukt svårt att googla när man knappt vet vad grejjerna heter.

/C
SEALen
Tar hemautomation på allvar

Re: Novisfrågor northq o fibaro wall plug

Inlägg av SEALen »

Du kan prova att först köra en "exlude" på den plugg som inte vill vara med. Det brukar ibland hjälpa.

Eftersom multisensorn är batteridriven skickar den bara in data lite då och då förutom på just rörelsesensorn. Det går att ställa in hur ofta den skall skicka de andra värdena. Default skickar den in var 720 sekund (var sjunde minut). Dock verkar lägsta som går att ställa vara 240 sek (var fjärde minut).

Vad gäller räckvidden så funkar det så att z-wave skapar en routing lista då man includar enheten. Om man sedan flyttar enheten kommer denna lista kanske inte stämma. Det går att uppdatera denna lista ifrån interfacet. Observera att batteridrivna enheter inte agerar som relä.

Ja där tog mina kunskaper slut övrigt måste nån annan svara på :)

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
flossy
Wannabe

Inlägg av flossy »

Hej

Tack för info. Att köra exclude var den info jag lyckades googla fram oxo, men den kom ju inte ens med från första början så det vart lite stopp där. Jag hittade dock resetfunktionen på pluggen (håll in knappen i 20 sek så den byter färg o sen ett tryck på knappen) så gick den bra att hitta sen, så den pucken är löst.

Bra info om rooutinglistan, ska se om jag lyckas uppdatera den rackaren då. och kanske får snurr på northq'n oxo.

Ang multisensorn så verkar den inte ens skicka var 7:e minut. MEN! i morse kl 9 så verkar den ha hoppat igång utan anledning så nu rapporterar den som den ska. Den är fortfarande lite lustig, och försöker jag polla något från den så rapporteras den som död direkt. Jag har dock inte hunnit testa så mycket idag, men om den skickar regelbundet och hoppar igång på rörelser så gör den allt jag vill ändå.

/C
flossy
Wannabe

Inlägg av flossy »

Så, fick lite tid över och plockade in northq:n igen men lyckades inte excluda eller plocka bort den. Körde ett gäng reinclude på den och var noga med att trycka 3ggr så lyckades den reincludas rätt som det var. Jag lyckades även snacka med den när den var på rätt plats, så mottagningen verkar ju funka.
Däremot så har jag inte fått någon uppdatering än så jag kanske inte ska ropa hej än =)
Skriv svar