Hej forumet!
Känsliga läsare varnas för massivt ordflöde. Får du klåda i ögonen av för mycket text kan du välja att bara läsa text i fet stil. (Och ja, jag gillar parenteser.)
Jag har funderat fram och tillbaka om jag ska starta en egen tråd om att välja system - det finns ju ändå rätt många såna i cyberrymden - men here goes...
Flyttar snart till en ganska stor villa (ett plan med källare, ca 108 + 108 kvm) och skulle vilja komma igång med vissa automationssaker rätt så omgående. Dels vill jag mäta temperatur och elförbrukning för att snabbt veta var jag kan spara in några slantar. Dels vill jag redan från början av renoveringen veta hur jag ska bygga för att kunna dra eventuella trådar osv.
Som oftast i den här typen av frågor i ett forum på nätet är budgeten begränsad. :/
Trådlöst är ju smidigast att installera, men problem kan uppstå med mottagning (särskilt för avlägsna enheter som till motorvärmare och luftfuktighetsmätning på vinden). Går också att störa ut om (när) vi installerar larm. Desstuom finns väl problemet med att grannar som kanske också har liknande utrustning kan se våra grejer alt. synas hos oss. Fast det kanske är ett icke-existerande problem i ett villakvarter? Dessutom är kräver väl enheterna att man parar in dem i systemet så de kan ju inte tända och släcka våra lampor, eller?
zwave förefaller ha en viss fördel gentemot 433(.92)-systemen vad gäller tillförlitlighet, men de är å andra sidan nästan dubbelt så dyra.
Jag vill kunna göra nästan allt. Här följer några exempel (samt några funderingar kring vissa saker):
Mäta temperatur inom och utomhus Antingen via 1-wire - billigt men kräver (planering och) tråddragning - eller 433 - billigt men bristande räckvidd/tillförlitlighet(?). Ska helst presenteras i snygga grafer med valbara intervall.
Mäta (total) elförbrukning Så att det går att jämföra med kurvorna för inom- och utomhustemperatur.
Styra all fönster- och utomhusbelysning - samt så småningom någon stämningsskapande rgb-historia
Styra motorvärmare smidigt - oftast via direktstart (vanlig (virtuell) brytare) annars "Avresa imorgon kl. 08.00". Helst inte enbart "veckoschema" då vi ofta har ganska oregelbundna tider.
Styra värmepumpens båda innerdelar - kan vara krångligt...
Inbrottslarm och kameraövervakning
Givetvis appstyrning - gärna med widgets
Säkert en massa annat som jag glömt nu.
Jag lutar just nu mest åt en Raspberry Pi med zwave- och 1-wire-tillägskort (USB-1-wire är billigare, men inte lika utbyggbart (om man inte kan ha flera adaptrar till samma dator förstås...), men det skulle vara trevligt att komma billigare undan (läs: 433 MHz istf zwave). Jag gillar också systemet med virtuella knappar och att kunna få olika funktion beroende på om man trycker en, två eller tre gånger. Motsvarande finns väl inte med Nexa etc?
Vad gäller mjukvara förefaller Domoticz vara ett bra alternativ. SwitchKing är väl inte helt lätt på RP:n? jag kan Windows på mina fem fingrar men nästan inget om Linux. Fördelen med hallonpajen är att det finns en väldigt aktiv användargrupp och gott om instruktioner tillgängliga.
Äsch nu får det räcka. Nu är det någon annans tur att skriva. Har ni något klokt att säga mig?