Raspberry Pi bootar bara halvvägs, SD-kort eller ngt annat?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Fridhem
Wannabe

Raspberry Pi bootar bara halvvägs, SD-kort eller ngt annat?

Inlägg av Fridhem »

Jag har bara labbat med min Pi sedan i våras och fått igång OWFS och gjort ett par fina "slingor" av 1-wire givare.

Får till julen hem lite Linux-folk, tänkte äntligen försöka få igång lite script och MySQL.

Tänkte sätta upp min Pi i serverskåpet och nå den via telnet, men den dök aldrig upp i min DNS. Lång historia kort: den bootar inte upp ordentligt. Har testat att koppla bort tangentbord och expansionskort etc etc. Samma resultat. "ACT" lyser och blinkar en stund under uppstart men "försvinner" sedan.

Hårdvara eller SD-kort? Göra om/köpa nytt kort eller finns ngn "felsäker" uppstart?

Så här långt kommer den:
Skärmskott
Fridhem
Wannabe

Re: Raspberry Pi bootar bara halvvägs, SD-kort eller ngt ann

Inlägg av Fridhem »

Dåligt foto av min TV i sovrummet, blev precis själv irriterad. :)

Hur som haver, gillar inte riktigt "Unable to handle kernel paging request at virtual adress e313000e" och det som sedan följer...

SD-kort eller hårdvara...? Snudd på sugen att handla en Pi till på byn för att se vad som händer med samma SD-kort. Mindre frustrerande att köpa ny Pi än att behöva göra om det dryga SD-kortet. :)
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

Har lite erfarenhet av RPi, men det ser ut som om den inte kan ladda ljuddrivaren (snd-bcm2835).

Du har väl inte så många alternativ... :-(

- Prova ett annat SD kort med en "clean" Raspbian, etc
- Prova samma SD i en annan RPi
- Prova att boota utan någon extern HW (USB, Ethernet, I2C moduler, etc)

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Fridhem
Wannabe

Inlägg av Fridhem »

Insåg att jag inte skulle hinna in till byn, men jag testade fler ggr att dra ur SD-kortet o sedan boota upp igen. Plötsligt gick den hela vägen!

Har monterat tillbaka allt nu och den snurrar på som den skall, kan nu nå den nere från soffan via ssh. Den bootar om när jag ansluter ett knippe givare, skall man börja misstänka att den får för lite kräm av Eriks nätadapter? :lol:

Tack för snabbt input oavsett!
Fridhem
Wannabe

Inlägg av Fridhem »

Nu är det samma junk igen... ...drygt! :?
Fridhem
Wannabe

Inlägg av Fridhem »

Ny image skapad, ser bättre ut... :lol:
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

Lycka till

Av samma anledning har jag sett till att det finns gott om RPi, SD, USB-power o har även en 1-wire busmaster liggande i reserv.
Vet inte hur MTBF siffrorna ser ut, men kostar den endast 300 SEK får man nog inte förvänta sig att den håller i evighet.

Misstänkte som du spänningsmatning när jag provade en WiFi dongel (med rätt chipset) för en tid sedan men efter diverse min-max mätning med ett kalibrerat instrument från jobbet kunde jag utesluta det - Rasbians driver krånglar o bandbredden går från Mbit till Kbit.

Funderar på att skruva dit en sekundär busmaster o halvera bussen så att man går miste om 50% o inte 100% ifall man får nåt tjall på bussen o måste verifiera alla anslutningar, segment, givare, etc.

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Fridhem
Wannabe

Inlägg av Fridhem »

Ser bra ut, fördelen blev nya versioner av "allt". Kan nu dessutom ansluta nya givare "on the fly" utan att Pi bootar om.

Dags att börja snegla på ngn MySQL till min MAC Mini som skall få lagra alla avläsningar från Pi...

...svettigt detta.

Tack för medlidandet och supporten! ;)
Skriv svar