Jag kan inte heller få min nya WMR 3500 att fungera ihop med min Tellstick net
Med en vanlig Nexa fjärr funkar den ok.
Måste nog byta ut den mot en Nexa runda inbyggnadspuck LCMR-1000, som jag vet funkar med Tellstick Net
Är det bara kunderna som testar att grejerna funkar???
Har fått igång min Nexa puck WMR 3500, efter kontakt med Telldus. Obs Från Nexa ingen hjälp alls.
Nexa skiter i om grejerna funkar med Tellstick, ändå är det många kunder som väljer just Nexas produkter, då borde man inte strunta i sina nya kunder som vill köra deras grejer mot Tellstick.Net.
Dom borde ju försöka att låtsas vara intresserade av sina kunder i stället för bara hänvisa till sina egna komponenter.
Det är faktisk detta som skiljer äpplen från päron.
Dessutom så har Nexa mycket märkliga beskrivningar i deras sk. översatta manualer. De överensstämmer inte alls med svenska El-säkerhetsbestämmelser när det gäller kabel area samt att man kallar allt för terminaler istället för anslutningsskruv/snabbkoppling samt lurar kunderna att koppla bort skyddsjorden på vägguttaget vid installation.
Deras sk. terminaler klarar endast en area från 1,6 -2,5 kvmm, varför använder man sig inte av svensk standard snabbkoppling, om du har som de flesta har i svenska hushållsinstallationer FK 1,5 kvmm med 7 kardeler så måste man skala upp fk dubbelt så långt och vika dubbelt några kardeler för den svenska standardkabeln annars lossnar den svenska FK 1,5 kvmm i Nexas special-terminal. Dåligt är bara förnamnet här

Nexa hänvisar till enbart EK ledare till sin terminal, mycket märkligt för i rör-inst. användes inte EK.
Klart vilseledande information i deras sk. svenska manualer. Detta kan orsaka dödsfall om den som kopplar bort skyddsjorden råkar glömma bort att återansluta densamma. Jävligt allvarligt att lura amatörer att koppla bort skyddsjorden.
De överdriver i sin reklam om max godkända ström-uttag, men detta gäller i minst 95% inte i vanliga hushålls-installationer.
Om man verkligen vill ansluta 16 Amp till ett fjärrstyrd enhet så måste i de flesta fall också byta ut kablarna från el centralen till vägguttaget, det finns bara ett undantag om man drar en utanpåliggande kabel från centralen till ett Vägguttag. Det har att göra med om kabeln kan kylas av den omkringliggande luften.
Ledningar i rör 1,5 kvmm =max 10 Amp, Öppen ledning på vägg tex. EKK 1x1,5 kvmm får man säkra med 16 Amp
Ledningar i rör 2,5 kvmm =Max 16 amp
Dom borde väl i alla fall kontakta en El-Behörig el-installatör innan dom skriver sina manualer till sina kunder som inte alla gånger har full koll på vad som är viktigt med skyddsjord mm.
Skriver en Behörig El-installatör