Köpa grundstenar för 1-wire nät

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
shuu
Wannabe

Köpa grundstenar för 1-wire nät

Inlägg av shuu »

Jag har surfat runt ett tag på olika sidor ett tag men får inte ett fullständigt grepp på vad det är för prylar jag behöver för att sätta upp ett 1-wire nät som ska användas till att logga temp och elförbrukning, ser att någon har hittat på lösningar där elförbrukningen loggas utan en s.k räknare, är det någon nackdel med detta?

Jag har tänkt att utgå från en Rasberry Pi och R-Pi i2c 1wire expansion module [v1.1] men vad är det mer..?
- strömförsörjning
- Minneskort
- Några DS18S20 har jag redan.

Funkar det med med såna här förgreningar? http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... 1-2-p38410
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Köpa grundstenar för 1-wire nät

Inlägg av larky »

Rpi, ström till den, tangentbord och mus för setup, i2c, kabel, grenar, rj- kontakter. Börja med det och få igång systemet.
shuu
Wannabe

Inlägg av shuu »

Räcker 1A ström eller det är gränsfall? Om jag har förstått det rätt så är SSH aktiverat som standard i Wheezy, så då behöver jag inte mus och tangentbord... Någon som vet om förgreningarna som jag länkade till fungerar?
lennart
Gillar hemautomation

Inlägg av lennart »

Har ingen erfarenhet av de förgreningarna. Jag använder, håll i dig nu, sockerbitslister.

Och 1 A räcker till det mesta.

Jag har hittills alltid kört via nätet och ssh när jag använder mina raspi:s. En fördel om du ska
köra mot raspi:n är att sätta en fast ip-adress på den. Om du kör Linux är det ganska enkelt
att göra det direkt när du laddat ditt SD-kort. Sätt in kortet i läsaren igen efter att det är klart
och i fil /etc/network/interfaces (på SD-kortet) ändrar du enligt nedanstående exempel,
flytta sedan kortet till raspi:n och du når den på den givna adress.

Ändra raden:
iface eth0 inet dhcp

Till följande rader:

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.81
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
dns-nameservers 192.168.0.1
Internet är bara en fluga - som sitter på väggen och lyssnar...
shuu
Wannabe

Inlägg av shuu »

okej, jag får kanske testa en sån och se.. Aha ha du ett foto på hur vacker den kopplingen blir? :)
Då testar jag med den iPhone-laddaren, sökte lite mer på det och det verkar vara ok för Pajen.

Tack för tipset och beskrivningen med statiskt IP, underlättar att hitta den :) Har lite erfarenhet av linux och programmering men det är sämre med elektroniken.
Skriv svar