OWFS + Webiopi

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mickeborgholm
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

OWFS + Webiopi

Inlägg av mickeborgholm »

Hej,

Jag tänkte att jag ställer denna fråga här eftersom det finns många duktiga Linux och OWFS användare här…

Jag kör något som heter Webiopi https://code.google.com/p/webiopi på en Raspberry Pi. Jag använder webserver funktionen i Webiopi för att det verkar enkelt att få igång lite styrning av i/o på rpi:n, och det funkar utmärkt. Sen så har jag några 1-wire sensorer som jag även vill presentera på sidan som jag skapar genom webiopi, och det är där det kör ihop sig…

Kort sagt, det jag skulle behöva något tips om är hur jag endast plockar ut tempen från OWFS och visar den på en HTML sida. Säkert skitenkelt för den som kan...
OWFS är igång och fungerar som det ska, jag kan t.ex. ta fram temperaturen genom detta lilla python-script:

Kod: Markera allt

import time
import os

file_name=os.path.join("/","mnt","1wire","10.9FA994010800","temperature")

while 1:
    file_object=open(file_name,'r')
    line=file_object.read()
    print(line+'C')
    time.sleep(60)
    file_object.close()

Tacksam för alla tips!

/Mikael
Mikael S
Borgholm
lennart
Gillar hemautomation

Re: OWFS + Webiopi

Inlägg av lennart »

Bästa svar jag kan ge dig är mitt python-skript i min Raspi som läser temgivarna och kör en enkel web-server.
Byt namn till 'tempreader.py'.
Bifogar också config-filen 'id.txt'.

Kort beskrivning:
I skriptet körs tre trådar,
1. webserver,
2. inläsning av temp-mäterare, och
3. pollning av några GPIO för att räkna pulser från elmätare.

Tråd 2 och 3 lagrar data i variabler, som sedan läses av tråd 1. Ingen skrivning mot SD-kortet alltså.
Tråd 2 kollar dessutom om config-filen blivit ändrad med intervall på 5-6 minuter. Om den ändrats, läses den in på
nytt. Detta gör att man kan lägga till temp-givare utan att starta om programmet. Editera filen och efter ett tag finns de nya med!
Bilagor
id.txt
(491 Bytes) Nerladdad 281 gånger
tempreader.txt
(8.28 KiB) Nerladdad 287 gånger
Internet är bara en fluga - som sitter på väggen och lyssnar...
Skriv svar