OregonScientific WMR-100

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jfg
Wannabe

OregonScientific WMR-100

Inlägg av jfg »

Är det någon som har protokoll-specifikationen till OS WMR-100? Jag hittade motsvarande till WMR-968 på bland annat denna sida: http://www.netsky.org/WMR/Protocol.htm. Verkar dock inte vara samma protokoll på WMR-100. Vore mycket tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig med detta!

För övrigt, vet ni om något annat program än "Virtual Weather Station" och "Weather Display" som stödjer WMR-100?

/Johan
investintime
Wannabe

Re: OregonScientific WMR-100

Inlägg av investintime »

jfg skrev:För övrigt, vet ni om något annat program än "Virtual Weather Station" och "Weather Display" som stödjer WMR-100?
Jag har sökt men hittar inget. Varför söker du andra program? Är inte VWS och WD bra?

//Mathias
jfg
Wannabe

Inlägg av jfg »

Jag vill stoppa in värdena i en databas, inte få färdiga HTML sidor av taskig kvalitet. VWS klarar inte det alls, tyvärr. WD stöder visserligen export till MySQL, men det fungerar inte speciellt bra. Hänger sig efter mindre än en timme, klarar inte av minusgrader på utetemperatur(!), konverterar vindstyrkan till knop med en decimal (översättning tillbaka till m/s blir upp mot 1 m/s fel pga detta), osv.

Med tillgång till protokollspecifikationen vore det inte speciellt svårt att skriva en liten utility som stoppade in korrekta värden i en MySQL databas. Då kan man sedan enkelt designa egna PHP/ASP sidor precis som man vill ha det. Tex med möjlighet att, som här, jämföra med tidigare dagar, veckor, månader eller år.
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Protokoll WMR100

Inlägg av safecast »

Hej,

Nej jag har inte heller sett något än. Men oroa dig inte. Det kommer garanterat..

Gällande buggarna du hittar i virtual weather tycker jag du ska registrera dig på deras forum och kolla. Brukar finnas en hel det info. Om inte så tar dom säkert villigt emot informationen. Stationen är ju inte mer än en månad gammal och virtual weather kommer ju rätt ofta med uppdateringar.

Du kan ju oxo prova sniffa protokollet med något program. Nästan säker på att dom kör en virtuell comport och det egentligen är vanligt protokoll bakom. (fast jag har faktiskt inte kollat.)

Eftersom du också väckt frågan hos mej nu så ska jag se om jag har lite tid över någon dag.

Mvh
Rickard
Skriv svar