1wire temp nät slutar funka

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
fLa
Wannabe

1wire temp nät slutar funka

Inlägg av fLa »

Hej, har kopplat in ett antal nya Dallas 1820 (dom nya är nog 18S20+ modellen) temp mätare i mitt 1wire nät, stjärnnät. Nu funkar det bara stundtals, efter jag drar ut min DS9490R och sätter in den igen funkar det igen...en stund.

Har nu 15 temp sensorer, innan 11st då var det inga problem.

Misstänker att strömmen inte räcker från USBn? Kan det vara så? Eller glapp (har felsökt).

Stjätn nät, varje sensor är ca 5-10 meter lång sladd till.

Mvh
Fredrik
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: 1wire temp nät slutar funka

Inlägg av flyvert »

Stjärnkopplat ger sämsta förutsättningarna enligt denna artikel:

http://www.maximintegrated.com/app-note ... mvp/id/148

Precautions with Star Topologies

Testing has shown that unswitched star-type network topologies (i.e., those with several branches diverging at the master) are the most difficult to make reliable. The junction of various branches presents highly mismatched impedances; reflections from the end of one branch can travel distances equal to nearly the weight of the network (rather than the radius) and cause data errors. For this reason, the unswitched star topology is not recommended, and no guarantees can be made about its performance.
...
Two simple terms describe measurements that are critical to 1-Wire network performance: radius and weight.
- The radius of a network is the wire distance from the master end to the most distant slave. It is measured in meters.
- The weight of a network is the total amount of connected wire in the network. It is also measured in meters.
...
Network weight is limited by the ability of the cable to be charged and discharged quickly enough to satisfy the 1-Wire protocol. A simple resistor pullup has a weight limitation of about 200m. Sophisticated 1-Wire master designs have overcome this limitation by using active pullups, that provide higher currents under logic control and have extended the maximum supportable weight to over 500m. See application note 244, "Advanced 1-Wire Network Driver."

15 st x 10 m = 150 m längd & 10 m radie vilket är 75% av dom 200 m man kan uppnå med vanlig "pullup". Du kör ju visserligen med aktiv pullup men jag tror att geometrin (stjärnformationen) är det som är spökar för dig.

Hur mycket som skiljer från den nämnda DS2480 till den busmaster din USB-pinne har (DS2490) vet jag inte; men skulle gissa att det inte rör sig om så mycket.

Utan att med säkerhet veta tror jag att du överskridit maxprestandan för vad din busmaster samt ditt nätverks fysiska konstruktion kan hantera.

Vad har du använt för kablage o terminering (skarvar)?
- Elsladd + "sockerbit" (sämre)
- 2x2 partvinnad alternativt vanlig ethernet CAT 5/5e/6 kabel samt RJ11/12/45 "Y-klykor", etc (bättre)

Alternativ:

- Uteslut problem med underspänning (en normal USB port levererar max 500mA, vissa hubbar kan ge mer*)
- Byt till bättre kabel eller typ av terminering
- Partitionera (dela upp) nätet med en eller fler 1-wire hubbar (tex https://www.m.nu/hub-4-kanaler-p-562.html)
- Byt geometri från "stjärna" till "rak buss"

*) Enligt databladet skall aldrig mer än 58 mA förbrukas av stickan (dvs 10% av vad en normal USB port kan leverera)

Stickan kan dock i sig självt inte lämna mer än 42 mA (max) samt 25 mA (nominellt) till 1-wire nätets förbrukare.

Vad jag förstått drar en DS18x20x nanoampere i viloläge samt upp emot c:a 1 mA vid läsning - så om det går att läsa alla 15 givarna samtidigt borde det ju ändå rymmas inom stickans 25 mA budget.

/f
Senast redigerad av flyvert den 05 jan 2014, 20:43, redigerad totalt 2 gång.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
rune
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av rune »

Jag har ett stort stjärn-nät och det funkar bra. Jag använder enbart CAT5E och har 3 hobby-boards hubbar så nätet är hyfsat segmenterad. Har stortsett ingen 1w fel alls :D
flyvert

Inlägg av flyvert »

rune skrev:Jag har ett stort stjärn-nät och det funkar bra. Jag använder enbart CAT5E och har 3 hobby-boards hubbar så nätet är hyfsat segmenterad. Har stortsett ingen 1w fel alls :D
Med hubbarna delar du upp o drar du ned på kollissionsdomänerna o ökar därmed den teoretiska maxstorleken...

Kör själv fn "rak buss" men funderar ändå på att sätta in en hub o minska risken för att nån kommande utbyggnad slår ut hela nätet som det verkar ha skett för trådskaparen.
fLa
Wannabe

Inlägg av fLa »

Kör med par tvinnat tråd och alla skarvar är lödda.

Menar ni om jag kopplar om mina skarvar till buss (men kommer fortfarande fysiskt vara stjärna) så blir det bättre?

Köper nog en 4 kanals hub som kommer fungera som spännings injektor också.

Tack för alla förslag, fler mottages varmt :-)

/Fredrik
flyvert

Inlägg av flyvert »

fLa skrev:Kör med par tvinnat tråd och alla skarvar är lödda.

Menar ni om jag kopplar om mina skarvar till buss (men kommer fortfarande fysiskt vara stjärna) så blir det bättre?

Köper nog en 4 kanals hub som kommer fungera som spännings injektor också.
Jag gissar att det är stjärnformationen som får ditt nät att vika ned sig; för att komma från det måste du låta "bussen" besöka varje sensor, helst så nära som möjligt.

Med CAT5+ kabel har du tillgång till fyra trådpar och skulle i teorin kunna göra om en stjärna till en rak bus. Men jag antar att för absolut bästa prestanda bör man undvika att köra både "sänd" o "retur" i samma kabel.

Någon annan kanske har en åsikt om hur pass stor nackdel det är att låta köra data i båda riktningarna på samma kabel?

Om du köper en 4-kanalshub kan du klyva din stjärna till "fyra mindre delstjärnor" och troligen jobba runt problemet.

Nu vet jag inte hur den fysiska installationen ser ut hos dig, men jag skulle i första hand försöka dra om stjärnnätet till en rak buss.

- 2 x 100 meter EKKX
- 15 st RJ12 Y-klykor
- 30 st RJ12 kontakter
- Crimptång

Prismässigt tror jag inte det blir mycket dyrare än att skaffa hub samt att du får ett mer störningsokänsligt nätverk.

/f
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag har på ett par ställen cat-5 där jag använt olika ledarpar för datasignalens fram och tillbakaväg för att på så sätt få ett bussnät, det är nog ett enkelt sätt att se om man kan förbättra stabiliteten även om det kräver omlödning i båda ändar av varje sensorkabel.
fLa
Wannabe

Inlägg av fLa »

Hur kopplar man för att få datasignalens fram och tillbaka väg på olika kablar? Vilka ben?

Nu har jag dom yttre benen ihopsatta på en (sladd 1) och det mittersta på den andra (sladd 2).

/F
flyvert

Inlägg av flyvert »

fLa skrev:Hur kopplar man för att få datasignalens fram och tillbaka väg på olika kablar? Vilka ben?

Nu har jag dom yttre benen ihopsatta på en (sladd 1) och det mittersta på den andra (sladd 2).

/F
Detta bygger på att du har ethernetkabel (CAT5+), dvs en kabel med fyra korsade par.
På en normal (enkelriktad) onewirekabel använder du 3 eller 4 av dessa par (OW+, OW-, +5V samt 0V).
T.ex.
orange/vit - OW+
orange - OW-
grön/vit - +5V
grön - 0V
blå/vit - x
blå - x
brun/vit - x
brun - x

Detta lämnar 2 par oanvända i varje CAT5 kabel - dessa skulle du kunna "återanvända" för att skapa en slinga av din stjärnformation.

orange/vit- OW+ "tur"
orange - OW- "tur"
grön/vit - +5V
grön - 0V
blå/vit - OW+ "retur"
blå - OV- "retur"

brun/vit - x
brun - x

Jag ser ingen vits att "bussa" +5V spänningen o 0V (jord) - det är nog OW+ och OW- som är dom kritiska och som bör "ledas ut och hem" från varje givare för att minska störningarna.

/f
Senast redigerad av flyvert den 07 jan 2014, 15:48, redigerad totalt 1 gånger.
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det blir så att två trådar från CAT-5-kabeln ska gå till mittenbenet, och sen blir skillnaden att det i andra änden av kabeln blir två kontakter, en in och en ut.
Lite tanke bör läggas ner vid val av vilken tåt som ska bli den nya dataledaren för att dra nytta av den parvisa tvinningen.
Skriv svar