Få larm vid tempändring Tellstick

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mg75
Wannabe

Få larm vid tempändring Tellstick

Inlägg av mg75 »

Har en Tellstick Net med ett antal temperaturgivare bl a en i frysen som det skulle vara käckt om man kunde få ett sms eller mail ifrån om det blir för varmt i frysen.
En lösning är ju telldus live pro men den kostar en del pengar årligen så min fråga är om det finns någon tjänst eller gärna app som kan plinga till i telefonen om temperaturen avviker? Behöver alltså inte tvunget vara sms eller mail.

Hade varit fint om någon apputvecklare kunde lägga till larmfunktion i sina appar ex remotestick eller tellive.

/Mats
Senast redigerad av mg75 den 14 jan 2014, 15:48, redigerad totalt 1 gånger.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Få larm vid tempändring Tellstick

Inlägg av flyvert »

Läste nånstans att det ev skulle finnas (eller utvecklas) test- eller betafirmware till Tellstick Net som tillåter att man tar informationen till en egen server / tjänst istället för Telldus Live.

En sån lösning kräver dock lite mer kunskap & hårdvara än Telldus Live samt att du tappar infon i Telldus Live.

Jag lessnade på Tellstick Net:s dåliga prestanda med vissa givare o skaffade en RFXtrx433 som jag kör parallellt, men kopplad till en Raspberry med Domoticz i.

Med Domoticz sk Lua-skript kan du sen skicka Prowl-meddelanden gratis till smartphones o surfplattor (appen där kostar ca en tjuga)

Säg till så kan jag ladda upp ett exempel.

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar