Wifi problem RaspberryPi

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Riob
Wannabe

Wifi problem RaspberryPi

Inlägg av Riob »

Hej
Jag satte upp min ny Raspberry med RaspBMC från Noobs.
Strömmatning är "laddare USB Standard"
Wifi-dongeln är Modell "Nano"
Wifidongeln lyser endast när jag stängt av pajjen, gissar att det då är strömproblem, dock funkar min andra paj med samma konf, tyvärr är den i vinterhuset på semester.

Någon annan gissning??

MVH
Rickard
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Wifi problem RaspberryPi

Inlägg av flyvert »

Köpte en "nano" med rätt chipset på Dustin för ett tag sedan - den gav alltid kontakt med nätet men bandbredden föll från megabit till kilobit när man började lasta den med streamad video och det hackade friskt. Fick dra LAN istället...

En annan senare paj kör jag med den WiFi som m.nu kan medleverera - den går fläckfritt.
Inga problem.

LED brukar vara svart tills dess den fått konfig.

Har du "SSH:at" in o kollat devicet (ifconfig) och vad som ev. skrivits till /var/log/... logfilerna?

Sen känns Raspbmcs Wifi-konfig inte helt genuin...

Har du provat utan tangentbord anslutet, eller med ett annat tangentbord (en del drar mer ström än andra och kan fortplanta strömbristen till Wifi-dongeln)?

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Riob
Wannabe

Inlägg av Riob »

Hej
Alla prylarna kommer från m.nu
Ska köra SSH och kolla konfig ikväll.
Körde utan tangentbord också, samma resultat. lustigt bara att den lyser efter att man stängt av pajjen.

//R
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Testa en annan usb-laddare, det låter som att den är kass.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Riob
Wannabe

Inlägg av Riob »

Vid inställningar så hittar den nätverket men verkar inte spara ner dom så det går att se under "system", jag har även provat utan säkerhet på nätverket.
Räcker en Ipad-laddare??

MVH
Rickard
flyvert

Inlägg av flyvert »

Om jag minns rätt (gjorde det igår...) så var min nano-dongle helsvart tills dess jag kört RaspBMC Settings och aktiverat WiFi samt matat in lösenordet.

Om jag då startar om RPin kommer donglen att vara svart tills dess ung. RaspBMC loggan visas (dvs då drivrutninen dras in och aktiverar WiFi interfacet).

LED dioden lyser konstant blå/lila vid "idle" och blinkar vid trafik.

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

iPad-laddare duger bra.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Riob
Wannabe

Inlägg av Riob »

Och annan strömmatning löste problemet.....

Tack
Fridhem
Wannabe

Inlägg av Fridhem »

Lånar tråden lite då jag träffade den med min "nano usb" sökning.

USB-dongeln lever sitt egna liv, ibland snurrar det ett par timmar, ibland 20 min innan lila/blå diod slocknar. Jag kan få fart på det igen med "ifconfig up wlan0". Omstart av pajen kan också hjälpa, men inte alltid. Skulle jag få för mig att fysiska ansluta dongeln när pajen är uppe och snurrar så tvärslocknar pajen och bootar om.

Är det så enkelt att standardladdaren inte ger tillräckligt/varierande med kräm? Dongeln kinkig/kass? Jag som är kass månne?

Av sökresultaten att dömma finns inget general-knas med dessa donglar, rätt uppfattat?
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Börja med att byta matningen, ta en märkesladdare som kan ge mycket ström.
Fridhem
Wannabe

Inlägg av Fridhem »

Mjo, det luktar lite strömförsörjning, skönt att du känner samma doft larky. Skall se vad jag har i lådorna hemma. Gissar att pajen behöver vara uppe 24/7 om ett par veckor när jag fått slimma LCD-skärm med vinkelslipen och spacklat, slipat, grundat, spacklat o slipat samt målat ramen ett par varv. Grymt irriterande. Tur man fått fog (igen) att ogilla trådlöst. :) I sämsta fall får jag väl handla lite mer prytlar av Erik. ;)
itgubben
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av itgubben »

Fenomenet med att Raspberry Pi bootar om ifall man ansluter USB-tillbehör under drift är svårt att undvika. Enda sättet är om man ansluter via en USB-hub med egen spänningsmatning.
Raspberry Pi är nämligen utrustad med s.k. polyfuse på ingående spänningsmatning vilket gör att om en plötslig förändring i strömförbrukningen händer, som t.ex. när man kopplar in USB-tillbehör, så uppstår spänningsfall över polyfuse och matningsspänningen till Raspberry Pi dippar med omstart som följd.

Så en god regel är att aldrig ansluta eller ta bort USB-tillbehör under drift. :wink:
Skriv svar