Logga fjärrvärmeförbrukning

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tlagren
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jan 2014, 21:44
Ort: Sörberge

Logga fjärrvärmeförbrukning

Inlägg av tlagren »

Hej, jag har ett fungerande 1-wirenät hemma med ett antal vanliga tempgivare på. För ett tag sedan köpte jag "elmätarpaketet" här från m.nu för att antingen logga in min elförbrukning eller fjärrvärmen och nu valde jag att sätta den på fjärrvärmecentralen.

Min leverantör av fjärrvärme är EON och bredvid anläggningen sitter en liten låda på väggen dit fjärravläsningen är kopplad och där finns även en blinkande diod som jag tänkt använda för avläsningen. På själva fjärrvärmecentralen finns också någon form av kontrollpanel där jag har klickat runt lite och hittat en vy som visar den nuvarande förbrukningen, men på den enheten finns ingen blinkdiod.

Efter att ha gjort en tillfällig fastsättning med en bit tejp har jag börjat läsa av värdena från räknaren och direkt efter inkopplingen hade jag väldigt konstiga värden men efter att den nu har varit inkopplad i ett dygn verkar det ha blivit lite andra värden.

Problemet jag har är att jag inte vet hur ofta dioden blinkar per förbrukat kw/h eller så och det står ingenting på enheten heller.

Någon som har en liknande setup hemma och har fått ordning på detta?

Enligt fjärrvärmecentralen har jag just nu en förbrukning på ca 5,2kW/h (det är -22 ute nu och jag har 250m2 att värma upp) men räknare visar värdet 36123 och där omkring.

Bifogar även två bilder på enheterna jag nämner ovan.

/Tomas
Bilagor
mätare2.JPG
mätare1.JPG
tlagren
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jan 2014, 21:44
Ort: Sörberge

Re: Logga fjärrvärmeförbrukning

Inlägg av tlagren »

Nu har jag funderat lite till och när jag läser av räknaren såg jag att värdet ökar hela tiden, så det värde jag ser i räknaren måste alltså vara ett ackumulerat värde på den totala förbrukningen sedan räknaren kopplades in. Detta kan väl iofs vara intressant men mest intressant vore det ju att få ut vad fjärrvärmen dras just nu. En variant på detta är ju att dela räknarens värde med tiden den varit inkopplad men det vet jag inte om det är en så bra lösning.

En annan variant vore ju att räkna ut skillnaden jämfört med föregående avläsning för att då få ökningen.
Ytterligare en variant som kanske är den smartaste är väl att på resetta räknaren efter varje avläsning på något sätt om det går?

Hur gör ni andra?

/Tomas
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Logga fjärrvärmeförbrukning

Inlägg av flyvert »

Har skrivit lite om mina problem med fjärrvärmeloggningen om du söker på detta forum.

Jag har ingen blinkande diod på mätaren, bara en display som liknar din.

S0 plinten (där du enkelt ansluter en 1-wire räknare) finns säkerligen under nån plombering, men har inte frågat min leverantör om dom är villiga att släppa till.

Jag står i startgroparna för att börja teckentolka displayen (har redan en webbkamera på den samt fått PHP-skript från en annan medlem här) men har inte börjat än.

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
tlagren
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 jan 2014, 21:44
Ort: Sörberge

Re: Logga fjärrvärmeförbrukning

Inlägg av tlagren »

Hej, på min Landis Gyrmätare har jag inte heller någon blinkande diod, däremot är den i sin tur kopplat till en annan apparat (SVM Metering) dit även EONs fjärravläsare är kopplad så denna apparat är väl en del av den funktionen. På denna SVM apparat sitter det däremot en blinkdiod märkt Wink som går alldeles utmärkt att läsa av. Just nu är problemet bara att klura ut i vilket intervall den blinkar. Jag har ställt frågan om blinkhastigheten på EONs Facebooksida, får se om jag får något svar.

Jag har kollat på dina trådar (även innan detta också) och att läsa av displayen med en kamera är ju riktigt finurligt men känns onödigt komplicerat när jag har en blinkdiod.

/Tomas
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: Logga fjärrvärmeförbrukning

Inlägg av hellgun »

Som du gissade tidigare så ackumulerar räknaren. Du borde få en hyfsad koll på antalet blink/kWh om du delar antalet blink med förbrukad effekt under en given tid. Ett dygn eller en vecka kanske. Värdet bör ju vara jämnt, t ex 1000, 800, 500 eller 100 blink/kWh. Så om du kommer i närheten av en sån siffra så borde det vara den. Sen när du loggat en längre tid så märker du ju om det stämmer eller inte.


Det går att se med någon minuts upplösning (lite beroende på antal blink) den momentana förbrukningen. Tror du hittar det du behöver i wikin: http://wiki.temperatur.nu/index.php/M%C ... ed_rrdtool

Denna guide är för elförbrukning men det ska ju inte spela någon roll.

Man nollställer alltså inte räknaren mellan avläsningarna utan det är mellanskillnaden man tittar på.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 393
Blev medlem: 22 aug 2013, 00:48
Ort: Västerås

Re: Logga fjärrvärmeförbrukning

Inlägg av flyvert »

tlagren skrev:Hej, på min Landis Gyrmätare har jag inte heller någon blinkande diod, däremot är den i sin tur kopplat till en annan apparat (SVM Metering) dit även EONs fjärravläsare är kopplad så denna apparat är väl en del av den funktionen. På denna SVM apparat sitter det däremot en blinkdiod märkt Wink som går alldeles utmärkt att läsa av. Just nu är problemet bara att klura ut i vilket intervall den blinkar. Jag har ställt frågan om blinkhastigheten på EONs Facebooksida, får se om jag får något svar.
Min mätbox är i sin tur kopplad till en radiosändarlåda (nån har sagt GSM/GPRS) som har en blinkande diod; dock verkar den ha en konstant blinkhastighet oavsett förbrukning, vilket leder mig till att tro att den blinkar i takt med sändningsintervallet.
tlagren skrev: Jag har kollat på dina trådar (även innan detta också) och att läsa av displayen med en kamera är ju riktigt finurligt men känns onödigt komplicerat när jag har en blinkdiod.
/Tomas
Precis vad jag tänkte oxo; men jag har nog inget val... synd bara på den obrukade S0 plinten...
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Skriv svar