Vintern 2007/2008

Allmän diskussion om allt som kan relateras till väder.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Vintern 2007/2008

Inlägg av elf98 »

Tiden rullar på och nu kan man väl antagligen helt sätta punkt för snö och slask för den här gången.

Appropå snö och slask, här i Linköping har det varit extemt lite av den varan den här vintern... Hur har ni andra upplevt vintern? Vad tror ni, är det bara en tillfällighet att det varit så varmt, eller är det växthuseffekten som sagt sitt?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av larky »

Snö vet jag inte om det har varit så dramatiskt avvikande från tidigare år, och det är lite jobbigt att mäta, enklare med temperatur.
Om man tittar på vad jag tror kallas glidande medelvärde, att beräkna årsmedeltemperaturen allt eftersom att data samlas in och rita ut trenden för hela året kan man få en uppfattning om det är annorlunda än normalt. Dag 1 har man bara 1 värde, dag 100 har man 100 osv.
Om man tittar på mina värden och ignorerar 2002 då mätningen var 30 mil längre söderut än normalt så är 2008 hittills väldigt varm.
Bild
Angående växthuseffekten är det nog lite naturlig variation och lite växthuseffekt, men det är nog på tok för sent att göra så mycket åt.
Användarvisningsbild
Sillkalven
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 dec 2007, 17:57
Ort: Stockholm

Re: Vintern 2007/2008

Inlägg av Sillkalven »

Ja här i Hässelby utanför Stockholm har det verkligen inte varit nå vidare, generellt sett över alla månader har det saknats någon riktig kyla, och snötillgången varit rätt dålig, absolut den sämsta vintern jag någonsin varit med om, och när jag tittar tillbaka så har ju det funnits liknande, temperaturmässigt t.ex 1989 då det var rekordvarmt jan och feb, trots att det var bara två år efter den kanske bittraste vintern under 1900-talet, 86/87 då det var nästan 10 graders underskott i januari, men 88/89 hade däremot rätt kyligt i november och december, så i överlag var den inte ens nära denna vinter.
Snömässigt har det också varit dåligt, temperaturen har dock varit hög så snön har inte hållit i sig speciellt länge, men i norr har det ju varit precis tvärtom, ett jäkla överskott på snö. Medeltemperaturen är såpass låg normalt sett ändå att flera graders överskott är bara bra för snön, som larky skriver att han har svårt att räkna på om det varit onormalt med snö och så vidare. Skellefteå har ca -9'c -10'c i medeltemp i januari, då har man ett bra gap mellan nollan. Stockholm däremot har ca -3,5'c räknat i medeltemp då, och med en anomalitet på ca 5-6'c över, ja då hamnar medeltempen över t om över noll, och det är ju inte gynnsamt för snö precis. Men då tempen brukar hålla sig normalt, då blir vintern bra. Men norra Sverige som fick ensiffriga minusgrader tillskillnad från tidigare år, fick mer fukt, mer moln, och mer snö! Så en norrlänning tror jag nog skulle ha tyckt att denna vinter var bra, till skillnad från oss här nere. Här måste ju medeltempen under vintern vara rätt normal, annars blir den jäkla kass, men men, hoppas på bättre och att detta var en tillfällighet!
Jag tänker alltså är jag.
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vintern 2007/2008

Inlägg av larky »

Ett snödjopsdiagram för Skellefteå, manuellt mätat tror jag.
http://www.balderskolan.se/vader/Snodiag.asp
Skriv svar