24-60V/DC till Relay Insert 2 * 1.5 KW - Philio Tech

Diskussioner runt Mottagare och Dimrar.
Exempel på mottagare: https://www.m.nu/z-wave/rela-z-wave
Exempel på dimrar: https://www.m.nu/z-wave/dimmer
mrhedstrom
Wannabe

24-60V/DC till Relay Insert 2 * 1.5 KW - Philio Tech

Inlägg av mrhedstrom »

Hej,
Såg att det stog "In addition to this, the PAN06 can be connected to 24-60V/DC" på produktbeskrivningen. Betyder det att man kan bryta 24-60V DC eller betyder det att man kan driva den på 24-60V DC eller kanske både och?
Frågan är egentligen; går det att lägga 24V DC över L och N på enheten för att driva den och bryta en annan last som inte är en last utan en signal hi/low?
Jag vill driva den från 24V utgången på garageporten och låta den bryta stängknappen på garageporten.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: 24-60V/DC till Relay Insert 2 * 1.5 KW - Philio Tech

Inlägg av elf98 »

Ska inte vara några problem alls.

24V på L och N och sedan portstängningen på COM och NO1. Om det är en 24V-puls som behövs kopplar du in 24V även på COM.

Jag gör precis så fast med en Fibaro-brytare.

Vid fjärrstyrning av port ska det egentligen finnas sensorer så porten stannar om något kommer ivägen. (Om jag inte är helt felinformerad).
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
mrhedstrom
Wannabe

Inlägg av mrhedstrom »

Ok, Tack
Kör du med en Fibaro FGS211? Spelar det någon roll vart man lägger gnd eller +24? Antar att +24 ska ligga på L.

Då kom jag nästan på en bättre idé. Porten, en Teckentrup Aperto 868, går att ställa om till 2-kanalsdrift och ha en tryckknapp för öppna-stanna-öppna-stanna... och en för stäng-stanna-stäng-stanna... istället för enkanalsdrift som har en tryckknapp med öppna-stanna-stäng-stanna.... Om man kopplar in en Fibaro FGS221 2x1,5kW så kan man välja öppna eller stäng. Problemet med det är att det är samma plintanslutning för andra brytaringången och säkerhetsanslutningen (fotocell) och en omkopplare för att ställa mellan öppnarknapp och 2-kanalsdrift, så då kan jag inte ha fotocell på porten så den öppnar. Men det kanske räcker med att ha en övervakningskamera så man kan se. Sedan stannar porten om något fysiskt kommer i vägen som porten nuddar.

Såg även att det fanns en portstatusutgång på kopplingsplinten i garageporten som ger signal då porten inte är stängd. Den skulle ju gå att koppla till en Fibaro Universal Sensor och få status på porten. Den går ju också att driva från portens 24v anslutning. Den kan man ju använda för temperatur i garaget också och även koppla på en vattendetektor på en av ingångarna så kan man ha översvämningssensor på samma också.

Är det någon som har använt Fibaro Universal Sensor FGBS321 för portstatus eller vattendetektor? Fungerar det? En vattendetektor skulle bara kunna vara en sladd med skalad ända som ligger en liten bit från varandra på golvet, funkar det?
mrhedstrom
Wannabe

Inlägg av mrhedstrom »

Hur har du gjort med att portröppnarknappen som är monostabil? Går det att ställa om Fibaron till monostabil utgång? Eller har du en timer på controllern?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Fibarobrytaren har en "auto off" funktion som jag satt till 1 sekund. Så snart jag slår på den stänger den av sig själv efter en sekund.

Kommer inte ihåg vilken modell det är på portstyrningen, men det fanns en kopplingsplint där en av pinnarna var extern styrning.

Driver temperatur.nu

Bild
Tranceblast
Wannabe

Inlägg av Tranceblast »

Hur funkar philio? Jag har tänkt att driva denna på 24v och som jag har förstått det rätt så ska det gå men det framgår inte av manualen hur man ska koppla då. Är det 24+ på L och minus på N eller är det tvärtom? Jag skulle behöva en potentialfri kontakt och det ska även denna ha om man inte byglar mellan L och COM? Borde då bli potentialfri kontakt mellan COM och NO1? Har jag fattat det rätt? :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Japp, du har fattat rätt!

Driver temperatur.nu

Bild
Tranceblast
Wannabe

Inlägg av Tranceblast »

Perfekt! Även vad det gäller plus och minus? :) 24v+ på L och minus på N
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ska inte spela någon roll så vitt jag vet, men att börja med + på L är helt rätt.

Driver temperatur.nu

Bild
mathias
Wannabe

Inlägg av mathias »

Hej,
Hade tänkt sätta in en fibaro brytare i min aperto 868 och försöker leta upp hur man öppnar upp den utan att förstöra för mycket men hittar inget om det i manualen. Måste man montera ned den helt för att öppna den?

//Mathias
mathias
Wannabe

Inlägg av mathias »

Var bara att dra ut ifrån baksidan, man fick lirka så lossna det. Nu ligger allt snyggt och prydligt i motorn och har en fibaro dörr sensor längst fram som känner om porten är öppen eller stäng med temperatur kännare i:)

//Mathias
Skriv svar