EMC-detektor kopplad till Raspberry med Domoticz

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
johanb2b
Wannabe

EMC-detektor kopplad till Raspberry med Domoticz

Inlägg av johanb2b »

Hej

Skrev en tråd om detta på byggahus.se men tror kanske att det här är ett bättre forum :)

Jag har idag en logger2020 som mäter min elförbrukning via den blinkande lysdioden som jag har på en extra DIN-monterad elmätare (Utan S0) inne i huset vilket funkar bra.

Jag har nu skaffat en Rfxcom-USB som jag kör på min Raspberry-pi med Domoticz för diverse fjärrstyrning och såg att man kan beställa en kabel för att plocka in elmätaren via S0-seriell. (Nu har min DIN-elmätare tyvärr inte en S0 utan bara en modbus-utgång som jag inte tror funkar.)

Det gör att jag nu vill plocka bort 2020-loggern och köra allt i domoticz.

Jag lödde ihop en EMC-detektorn enligt kopplingsschema på techtrade.se. Den fungerar klockrent på min Windows PC med deras program kopplad med en ATEN USB-Seriell adapter. Det sitter en diod på USB adaptern som blinkar i takt med avläsningen både när den är kopplad till PC och Raspberry.

Ja la till den i domoticz under hardware som en S0 men sen då? Inget dyker upp varken under devices eller i loggen att den räknar.

Troligen inte rätt uppsatt men jag tycker det borde gå att få det funka eller helt fel standard att köra mot rpi och domoticz.

Någon med tips?

Johan

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Bilagor
uploadfromtaptalk1385129083524.jpg
uploadfromtaptalk1385129083524.jpg (29.36 KiB) Visad 4957 gånger
norlin
Gillar hemautomation

Re: EMC-detektor kopplad till Raspberry med Domoticz

Inlägg av norlin »

Hej.
Har ingen lösning, bara en undran om du löst problemet?
johanb2b
Wannabe

Inlägg av johanb2b »

Ja precis nyligen tack vare en annan tråd här i forumet men helt trådlöst istället:

http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?t=3385

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
norlin
Gillar hemautomation

Inlägg av norlin »

Opps den tråden känner jag ju väl till. Missade ditt användarnamn.

Jag får hoppa tillbaka till den tråden. Jag har lite frågor innan jag ger mig på den lösningen.
Skriv svar