Ingen uppdatering av Skå

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
whome
Gillar hemautomation

Ingen uppdatering av Skå

Inlägg av whome »

Jag fick en varning från temperatur.nu att temperaturen inte uppdateras från mina givare Skå.
http://www.temperatur.nu/ska.html
Givarna, 2 st, kopplas via en Tellstick Net och Telldus Live. När jag loggar in på Telldus Live så kan jag se temperaturerna korrekt. Och går jag in i inställningar här på temperatur.nu för kopplingen mot Telldus Live så kan jag också se korrekta temperaturer.

Så om jag fattar saken rätt så ligger felet internt i programvaran för temperatur.nu. Vet inte vad jag ska göra för att få igång det??? Något tips någon?
Bilagor
Temp_nu.jpg
Telldus_Live.jpg
whome
Gillar hemautomation

Re: Ingen uppdatering av Skå

Inlägg av whome »

Nu tycks det fungera igen. Jag har inte ändrat något på min sida. Vet inte driftstörningen fixades av någon på temperatur.nu.

Men bra att det är fixat :)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vi har inte gjort något. Du har dock bara anmält att du vill använda 1 telldus live-sensor, jag har uppdaterat så vi hämtar två stycken nu.

Det är förvirrande att det blir två gröna markeringar trots att mätpunkten är upplagd med endast en sensor. Ska förtydliga det vilken dag som helst. Telldus -kopplingen var bara en prototyp, men fungerade så bra att jag inte lagt mer tid på det.

När det inte fungerar ser du både i mailet som skickas ut och på temperatur.nu varför det inte fungerar.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

elf98 skrev:Vi har inte gjort något. Du har dock bara anmält att du vill använda 1 telldus live-sensor, jag har uppdaterat så vi hämtar två stycken nu.

Det är förvirrande att det blir två gröna markeringar trots att mätpunkten är upplagd med endast en sensor. Ska förtydliga det vilken dag som helst. Telldus -kopplingen var bara en prototyp, men fungerade så bra att jag inte lagt mer tid på det.

När det inte fungerar ser du både i mailet som skickas ut och på temperatur.nu varför det inte fungerar.
Att det är förvirrande med två gröna markeringar OCH dessutom texten Sensorer med grön bakgrund är sparade för användning på temperatur.nu. Bra om det ändras. :wink:

Att det står vad som är fel i mailet och på temperatur.nu fattar jag inte. Det står ju bara att det inte finns någon data. Men enligt båda bilderna ovan så fanns det data från båda mina sensorer (även om ni bara använde den ena). Temperaturerna är uppdaterade ca: klockan 9.40 på er sida och ca: 9.50 på Telldus sida. Men temperatur.nu fick inte någon data (kunde inte rita ut en kurva) mellan klockan 06.20 och 11.10 eftersom data fanns vid 9.40-9.50. :!:

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att problemet måste ha legat i överföringen mellan Telldus Live och temperatur.nu. Sannolikt ett internt fel hos temperatur.nu.

Jag klagar absolut inte. Försöker bara reda ut vad som har hänt.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Om du klistrar in mailet du fick när det inte fungerade kan jag hjälpa dig att tolka det.

Driver temperatur.nu

Bild
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Typ: PROBLEM

Status: WARNING

Datum/Tid: Wed Feb 5 09:40:12 CET 2014

Utökad information:

Ekerö/Skå senast uppdaterad 2014-02-05 06:20:17 0.0C. Temperaturen har inte ändrats under för lång tid.

Vill du få dessa varningar som SMS? Logga in på http://www.temperatur.nu/<kortnamn>-egen_admin.html, där <kortnamn> är det alias din mätpunkt har på temperatur.nu. På adminsidan för din mätpunkt kan du även ändra hur snabbt dessa varningsmail och SMS skall skickas ut.

Du får det här mailet för att du står som administratör för orten som nämns i texten ovan.
Vill du inte ha dessa mail är det bara att meddela detta.

WARNING innebär att temperatur.nu inte har kunnat lägga till något värde i databasen på över 3 timmar (eller den tid du ställt in enligt informationen ovan).
CRITICAL innebär att det gått mer än 24h sedan temperaturen kunde uppdateras.
CRITICAL-meddelande skickas ut med 1 veckas mellanrum.

Observera att dessa mail inte är någon varning för att inte få deltaga längre, dessa mail är till för att höja kvaliteten på temperatur.nu.

Med vänliga hälsningar
Teamet på http://www.temperatur.nu
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Att temperatur.nus kod skulle gå sönder för just din mätpunkt är inte särskilt sannolikt - det finns många hundra mätpunkter som kontinuerligt pollas.

Möjliga felorsaker:
1. Problem med kopplingen till TElldus API
2. Temperaturen har varit exakt samma för lång tid. Avbrott pga detta fel brukar sällan vara långvariga, och du hade strul länge
3. Sensorerna updateras inte korrekt hos TElldus.
4. Kombination av punkterna ovan.

Kollar man på din graf ser det ut som att temperaturen "hänger" sig rätt ofta och slutar uppdateras. Vilken Firmware kör du? om lägre än 16 bör du uppdatera!

Driver temperatur.nu

Bild
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Jag ska uppgradera till senaste firmware så ska nog problemet vara löst. Vore fint om Telldus Live kunde indikera om det finns en senare firmware. Det borde väl skickas med i en header vilken version som Tellsticken kör på så det borde vara enkelt.

När ni ser över kopplingen av två sensorer (som nu är lite förvirrande) så försök att få till att det varnar om den ena termometern slutar att rapportera temperaturvärden. Men det kanske redan fungerar så att systemet varnar och kör vidare på den andra.

Men varningen måste komma så att man kan fixa problemet. Annars riskerar man att missa att den ena termometern har slutat att rapportera värden.
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Nu har det hänt igen...
Den här gången var det Capidi termometern som inte skickade data. Den sista temperaturen för Capidin är20:37 då temperaturen var 1,2 grader. Viking termometern har tuffat vidare och har t.ex. 04:39 haft temperaturen 2.8 grader.

Men trots att ni nu hämtar värden från båda min termometrar så verkar det inte fungera.
elf98 skrev 05 feb 2014, 19:10
jag har uppdaterat så vi hämtar två stycken nu.
Det borde väl ha fortsatt att visa värden för min andra termometer, en Viking remote sensor?

Jag har uppdaterat firmware för Tellstick Net till version 16. Verkar inte ha löst problemen.

Bifogar några skärmdumpar för att försöka kunna hitta problemet.
Bilagor
3-avbrott.jpg
1-avbrott.jpg
2-avbrott3.jpg
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Nu har jag tagit bort Capidi termometern. Nu är det bara Viking sensorn som är kopplad till temperatur.nu. Måste ni göra något? Det var ju någon manuellt handhavande för att få två sensorer att fungera. Måste det nu tas bort eller räcker det att jag har tagit bort kopplingen i Telldus Live?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Finns två sensorer upplagda måste båda fungera, systemet kan inte i nuläget göra analyserna separat.

Ska vilken månad som helst göra det mer intuitivt!

HAr ändrat din station till att bara använda en sensor igen.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Och nu är det mer intuitivt. Och det framgår tydligt om mätpunkten är konfigurerad för ingen, en eller två sensorer från Telldus live. Kolla gärna och kom med feedback.

Driver temperatur.nu

Bild
whome
Gillar hemautomation

Inlägg av whome »

Ser helt OK ut tycker jag. Ett stort steg framåt.

Vore förstås ännu bättre om det fungerade att välja två utan att behöva ta kontakt via mail. Men det kanske kommer en dag. Nu står det ju i alla fall att bara en givare används även om man har kryssat i två.
Låst