design av nät....

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gostap
Gillar hemautomation
Kontakt:

design av nät....

Inlägg av gostap »

Hej

Eftersom jag är novis på 1-wiresystem kan kanske mina frågor vara lite korkade….hoppas på överseende.

Håller på att bygga upp ett nät med flera givare. Lite konfunderad hur man ”avslutar” bussen? Har dragit enligt bifogad bild…I slutet på bussen sitter en givare, kan man avsluta nätet på detta vis egentligen eller behövs det ”shuntas av på något sätt? Mitt hus medger inte en enda lång buss med givare, utan blir tvungen att använda kombinerat stjärnnät s.a.s. Kommer detta fungera som jag dragit? Vad behöver man tänka på? Ledningarna från bussen till givarna bör ju bara vara max 1 meter. Här blir det ju längre iom att bussen avslutas med en givare. Tacksam för synpunkter.

Mvh

Novisen Gostap
Bilagor
ful skiss i paint..
ful skiss i paint..
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: design av nät....

Inlägg av flyvert »

På forumet finns flera trådar och länkar till externa dokument - sök! :wink:

Vad jag förstått finns lite o inga garantier för hur stort ett stjärnformat nät kan byggas - rekommendationen är rak buss o korta anslutningskablar till givarna.

Med korrekt 2x2 partvinnad kabel (t.ex. EKKX) o korta eller "inga" anslutningskablar till givarna kan du dra över 500 meter rak buss i optimala förhållanden (dvs ingen "julgran").

Med en hub (https://www.m.nu/hub-4-kanaler-p-562.html) kan du sektionera ditt nät för bättre prestanda; kör du med Raspberry kan du skaffa en sån här (https://www.m.nu/abiowire-i2c-to-17-1wi ... p-928.html) för att för en ringa kostnad kunna dra i princip en separat tråd till varje givare!
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
RH_Dreambox
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av RH_Dreambox »

Jag byggde först ett nät liknande det du ritat.
Det fungerade hyfsat men jag fick ibland problem med vissa givare som visade värdet 85.
Värdet 85 visas då givaren av någon anledning inte kan avläsas.
I mitt fall berodde det på att en avstickare (givare) i nätet var för lång.
Jag har nu byggt om det så att det mer liknar ett stjärnnät.
Det funkar perfekt, men det blir en hel del sladd som skall dras fram till Raspberryn.

Om jag har förstått det rätt så blir nätet mindre känsligt om man bygger det spänningsmatat i stället för ett "parasitnät".
Har inte testat själv så det vore intressant att höra från de som har spänningsmatade nät.
flyvert

Inlägg av flyvert »

Som Christer Glennings bevingade "Se upp för brasseforden!" (Ford Escrot LX) bör man tänka sig för innan man bygger ett stjärnformat 1-wirenät!

Maxim Integrated; Guidelines for Reliable Long Line 1-Wire Networks

Precautions with Star Topologies
Testing shown that unswitched star-type network topologies (i.e., those with several branches diverging at the master) are the most difficult to make reliable. The junction of various branches presents highly mismatched impedances; reflections from the end of one branch can travel distances equal to nearly the weight of the network (rather than the radius) and cause data errors. For this reason, the unswitched star topology is not recommended, and no guarantees can be made about its performance.

Har väl inga belägg för att jag citerar nån 1-wirebibel... men jag finner det som skrivs tillförlitligt.

Skulle jag tvingas bygga ett stjärnnät skulle jag nog välja den där 17-kanaliga busmastern som finns till Raspberry; +400 SEK jmf den vanliga 1-kanalaren.

Att mata nätet med +5V ger fördelar över att ha parasiterande givare känns oxo naturligt. Men med "1-wire" menas ju att det räcker med en (1) ledare (om man har gemensam jord) - men knappast något som man bygger efter idag eller tar i bruk ifall man vill slå längdrekord.

/f
RH_Dreambox
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av RH_Dreambox »

Tack flyvert, jag har sett den sidan tidigare men tydligen missat denna info.
Mitt nät har än så länge bara sju givare av varierande längd. Kanske är det därför det funkar.

Hade tänkt skaffa ett par sådana här kontakt-terminaler, men då blir det ju ett stjärnnät ändå :?:
https://www.m.nu/patchpanel-6xrj12-2x-s ... p-454.html
flyvert

Inlägg av flyvert »

RH_Dreambox skrev: Hade tänkt skaffa ett par sådana här kontakt-terminaler, men då blir det ju ett stjärnnät ändå :?:
https://www.m.nu/patchpanel-6xrj12-2x-s ... p-454.html
Jo, det står ju tom på infosidan om inte helt i klartext: korta kablar rekommenderas med denna produkt.

Om du istället för EKKX (2x2 tvinnade par) drar CAT5-kabel (dvs vanlig ethernet innehållande 4x2 tvinnade par) kan du köra "båda riktningarna" i en o samma kabel; observera att du då i stjärncentrum måste hålla reda på ut och in på varje gren. Jag kör så på några "avlägset" belägna sensorer istället för att öka på nätets "radie".

Med två RJ12 kontakter på varje "grenkabel" i centrum (en för in och en för ut) och RJ12-RJ12 skarvblock (https://www.m.nu/skarvkontakt-rj12-svart-p-506.html) kan du enkelt "tråckla" ihop ditt nät. I andra ändan lägger du helt enkelt ihop paren tillsammans med givaren, eller kör med en Y-klyka och dubbla RJ12 där oxo (vilket jag gör).

Antar att dubbelriktad trafik i en o samma CAT5 minskar maxlängden jmf med att dra en EKKX i varje riktning (men i mindre omfattning än att köra "långa grenar") men jag föredrar ibland att bara behöva dra en enda kabel (och strävar heller inte att nå nån maxlängd om 500 m...).

Jag kör i princip uteslutande RJ12 kontakter och skarvkontakter/Y-klykor - lätt att hålla reda på vad varje tråd har för sig, koppla om, i och ur den dan man måste börja felsöka sitt nät...
Skriv svar