efter mycket letande snubblade jag över detta forum som verkar ha sitt säte i linköping där jag ofta befinner mig. Jag satte i höstas upp en solarventi solpanel för ventilation i källaren och nu när vårsolen börjat titta fram vill jag logga lite prestanda på den. Panelen sitter mot husgrunden några meter ifrån uppvärmda och torra rum. Just nu har jag en enkel temp och fuktighetsmätare från clas ohlson på insidan som jag får läsa av manuellt. Ställer dock till problem när jag är på jobbet. Vad jag förstår borde 1 wire-produkterna passa mig. Frågan är bara vad jag behöver, tyvärr är jag helt novis och kan för lite om tekniken. Har dock insett att de färdiga lösningarna kjell.com och clas ohlsson erbjuder inte täcker mina behov till fullo då jag väldigt gärna vill få in mätloggen direkt i datorn. Det finns några färdiga loggar med usb som man får koppla till datorn och tanka ur i efterhand men det känns inte optimalt.
Jag vill som sagt logga under några år framåt men ha tillgång till mätdatat via datorn utan att behöva gå fram till panelen varje dag. Utblåset sitter i det utrymme vår oljetank en gång stod så det är lite bökigt att ta sig dit. Till den närmaste datorn är det just nu uppskattningsvis ca 10 meter. Där finns både tråd och trådlöst nätverk i närheten och dator med usb. Jag vill i första hand mäta temp för att på ett enkelt sätt se när panelen är igång och vilka tider den levererar effekt. Skulle behöva mäta minst 1 gång i minuten. Men även luftfuktighet kan vara intressant. Temperaturen följer i princip utetempen, mellan -20 till plus 40 eller nåt sånt. Luftfuktigheten i detta fuktiga ouppvärmda utrymme är ibland nästan 100% då det bara är sand på backen som för upp fukten från marken.
1 givare med 10 meter kabel och usb-anslutning vore kanon, vet inte om den har eget minne ifall det blir strömavbrott eller datorn startar om.
http://powertell.se har en lösning som passar dig. Mät temperatur och luftfuktighet med trådlösa sensorer. All data laddas upp till ditt konto och blir tillgänglig var du än befinner dig.
Håller helt och hållet med dig! Verksamheten bedrivs som ett hobbyprojekt, molntjänsten är gratis men hårdvaran måste jag ta betala för. Powertell Gateway kostar 995kr och en temperatur och fuktsensor 395 kr. Gatewayn kan användas för att samla in mätdata samt styra tex Nexabrytare allt är webbaserat...
Hoppades att någon som representerar m.nu eller använt deras produkter har några tips... vad jag kunde förstå borde dessa produkter fungera?
Min budget för detta projekt ligger på ca 500, annars så köper jag en logger som man får tömma i efterhand. Såg en på elfa strax under 400. Men det skulle ju vara bättre att kunna se infon i datorn utan att behöva gå och hämta mätstickan...
Jag kan leva utan trådlöst och hitta en lösning där det går att parkera en dator närmare. Har ett uppvärmt rum vägg i vägg så det borde gå att göra ett litet hål för att få igenom sladden om det går att koppla direkt till dator via usb.