GPRS lösning?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

GPRS lösning?

Inlägg av Walo »

Är det någon som har någon fiffig GPRS lösning för att få hem temperaturdata från
en plats utan "fast telefon"?
I mitt fall är det sommarstugan, jag vill ha hem temperaturerna till min dator hemma.

Tänkte att GPRS bör vara ganska kostnadseffektivt?
Man laddar upp data till en server som man sedan kan kolla på med en Waptelefon.

Men hur skall man lösa detta rent mjukvarumässigt, jag är på G att köpa en GPRS
telefon för PCCard som jag stoppar i datorn. Men sedan är jag dålig att få till resten...

Hjälp mig att spåna fram en bra lösning! :D

//Tony
Jocke
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Hej

Jag använder 3G kort (pccard) på min Laptop. Detta kan tyckas vara en dyr lösning men fungerar perfekt, dessutom så står företaget för kostnaden :lol: .
Har för mig att kostnader ligger på 500-600/mån och då är det fri trafik inom Sverige, utomlands ligger det på ca 100:- /mb.
Användarvisningsbild
Walo
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Jocke skrev:Hej

Jag använder 3G kort (pccard) på min Laptop. Detta kan tyckas vara en dyr lösning men fungerar perfekt, dessutom så står företaget för kostnaden :lol: .
Har för mig att kostnader ligger på 500-600/mån och då är det fri trafik inom Sverige, utomlands ligger det på ca 100:- /mb.
Jag har oxå ett 3G kort - fast USB versionen från Telia, en Huawie E220
Jag har "trådlöst bredband" som Telia kallar det.
http://www.telia.se/privat/katalog/Visa ... Id=-103907
Kostar 89:-/månad surfa "gratis" 19-07 samt helger (övrig tid 15:-/MB!!!)
http://www.expansys.se/p.aspx?i=141528
E220.jpg
E220.jpg (31.61 KiB) Visad 3930 gånger
Men nu tänkte jag köra ett Nokia D211, se nedan:
nokia-d211_03.jpg
nokia-d211_03.jpg (19.4 KiB) Visad 3930 gånger
Då kostar det 15:-/MB att skicka/ta emot data, skall köra med ett kontantkort.
Det bör ju förutom att jag skickar data även få till larmer via SMS om man vill.
Problemet för mig är att få till ett script/program som skickar bara temperaturdata jag är intresserad av.
Kanske uppdatera en databas/txt fil på nätet, det bör inte kosta så mycket "bytes" tycker jag. Väljer ut vissa kritiska temperaturer som går i väg kansk 1 gång/h, oftare om jag kommer på låga temperaturer(frysrisk)...
Sedan kan jag tanka ner hela databasen via laptopen när jag kommer till stugan.
Tyvärr så kan jag inte köra uppringd datatrafik på ett kontantabonnemang, vad jag vet...
Annars har det varit en smal sak att ringa upp med modem hemifrån och tanka ner mer data även om det då går bara med 9600 b/s, det är ju billigt att ringa teliamobiler med det abonnemang jag har hemma :D

// Tony
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Postar väl lite här också eftersom jag pillat en del gprs lösningar...

Först. Mängder data är dyrt, därför ska lösningen vara så byte effektiv som möjligt.

Jag har använt dessa modem:
http://www.telit.co.it/modules.asp
(GT863)
Finns andra produkter på marknaden med liknande funktioner.

Fördelen är att det inte behöver en massa windows krafs för att skapa en anslutning. Anslutningen kommer inte skicka en massa data som du inte vill. Du upprättar en länk med AT kommandon och enheten har inbyggd ipstack och klarar sig egentligen helt själv. En del versioner har Python script motor som gör att du egentligen kan hämta data via serieporten, skicka iväg det till en url via inbyggda http kommandon och tillochmed ftpa.

Med en dator och lite programmering mot serieport kan du alltså åstakomma rätt mycket.

Naturligtvis kan det fungera som vanligt modem också men då är det windows med alla overhead som står för ipstacken och skickar grejer i tid och otid.

Titta efter gprs/gsm terminal moduler alltså är mitt förslag.

Vi har en utvecklad plattform på microkontroller som skickar information från sensorer tidstyrt. En gång i timmen kostar ca 30 spänn om året. Telia Kontantkort!. Men den kostar tyvärr lite mer än vad jag tror din budget klarar.

Mvh
Rickard
Spara energi, var rädd om miljön, http://www.electrisave.se
Användarvisningsbild
Walo
Kontakt:

Inlägg av Walo »

Nu har jag fått fart på min temperaturmätning i stugan efter åskan i sommras...
Fick byta lite dioder i interfacet och alla tempgivarna.
Nu tänkte jag ta och byta loggningsprogram oxå när jag ändå är "på G" :)
Tänkte kör med "LogTemp" som rekomonderas här 8)

Så jag skall försöka få till ett script som jag kör via Windows "Schemalagda aktiviteter"

Modemet skall koppla upp sig mot GPRS, skicka upp filen "last.htm" till en ftp-plats
och sedan lägga på...

Är det någon här i forumet som är duktig på AT kommandon. :?: :?: :?:

Normalt kör man väl ATD**## eller är det ATD*99# som gäller för detta
och sedan för att lägga på så blir det ATH eller ATH0

Kan det bli nått sådant här:
(Jag måste ju även tala om vart modemet sitter typ COM3, men hur får man in detta i scriptet :?: )

ringupp.bat
ATD*99#
ftp -s:c:\program\LogTemp\laddaupp.txt ftp.servern.namn
ATH0
laddaupp.txt
username
password
literal PASV
hash
bin
prompt
mput last.htm
bye
Är jag helt ute och cyklar:?: Jag är urkass på att fixa script...

Jag tänkte fixa till detta först med de grejor jag har i dag, det får väl kosta lite mer än 30:-/år i teleräkning som Richards lösning har...
Det låter ju klart intressant! Men jag är tyvärr ingen avancerad programmerare...

// Tony
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej,

Nja. AT kommando i kommandotolken ger dig ingen internet uppkoppling.

Vad du behöver är egentligen bara göra en dial up internet anslutning, sätta på egenskaper att den ska avslutas efter xx inaktivitet.

Som nummer anger du *99# men en del operatörer kräver lite andra inställningar också som användarnamn, lösen osv.
Kolla med din operatör.

Kan du surfa via datorn via ditt gprsmodem så har du egentligen fått till det.

Jag tror vanliga ftp program som wsftp stödjer det du vill göra. Ringa upp schemalagt och ladda upp filer.

Mvh
Rickard
Användarvisningsbild
Walo
Kontakt:

Inlägg av Walo »

safecast skrev:Hej,

Nja. AT kommando i kommandotolken ger dig ingen internet uppkoppling.

Vad du behöver är egentligen bara göra en dial up internet anslutning, sätta på egenskaper att den ska avslutas efter xx inaktivitet.

Som nummer anger du *99# men en del operatörer kräver lite andra inställningar också som användarnamn, lösen osv.
Kolla med din operatör.

Kan du surfa via datorn via ditt gprsmodem så har du egentligen fått till det.

Jag tror vanliga ftp program som wsftp stödjer det du vill göra. Ringa upp schemalagt och ladda upp filer.

Mvh
Rickard
Användarnamn och lösen det behöver man inte på Telia, man är ju ändå identifierad via telefonnummret :D

Jag funderade faktiskt först på detta med att göra en "dail up" och begränsa tiden där.
Men sedan kom jag på att på jobbet körs ett litet script på en dator som ringer upp
en databasdator och skickar upp data till den, måste snoka runt i den dator när jag jobbar
nästa gång :-)
Men för att göra det lätt för sig så skall jag börja med att göra som du säger, en "dail up" och en begränsning på en minut eller så, borde ju fungerar :roll:

Tack för hjälpen Rickard, och synpunkterna, alltid lättare så än att diskutera med sig själv hela tiden :P

// Tony
Skriv svar