RF och temp givare till oåtkomligt utrymme?

Diskussioner runt sensorer med Z-wave.
Sensor går att köpa här: https://www.m.nu/z-wave/sensorer
Space1999

RF och temp givare till oåtkomligt utrymme?

Inlägg av Space1999 »

Hej!

Först har jag en produktfråga ang. Hum2 och Z-Wave (Fibaro´s universal-sensor). Funkar det? Att koppla Hum2 till Universalsensorn? Försökt läsa på men fattar inte riktigt. Hum2 är väl en 1-wire sensor (Binary sensor?) och Fibaro´s universal-sensor har en sån ingång eller?

Anledning: Vill ha en RF- och tempmätning (gärna loggning) i ett utrymme som sen ska gjutas igen. Finns ingen el där och sen inga möjligheter att komma in i utrymmet efter igengjutning. Jag lägger ett VP-rör för kabel till givaren/givarna. Kabellängd kanske blir minst 4-5 m, helst mer (10m) för att komma ända upp i "serverrummet".

Har letat som en galning på nätet ganska länge nu. Finns förstås att få tag på men behöver inte prylar som är avsedda att sitta i kärnkraftsverk eller rymdraketer (med priser därefter). Behöver inte mkt mer noggranhet än för ca. en tusenlapp.
I värsta fall får det bli en Kjell&Co temp- o fuktmätare med sensorn på en sladd som man kanske kan förlänga.
Kan inte heller ha nått som man eventuellt måste "resetta" på en knapp eftersom man inte kommer åt.

Eftersom jag ändå tänkt skaffa en Z-Wave controller eller liknande så uppkom tanken med Hum2 o.s.v. enl. ovan.
Hum2'an skulle då sitta i oåtkomliga utrymmet och Universalsensorn uppe i "serverrummet".

Tack på förhand!
larky
Moderator
Kontakt:

Re: RF och temp givare till oåtkomligt utrymme?

Inlägg av larky »

Om du väljer ett lite grövre rör kan du nog få in en DHT11/DHT22 genom röret i efterhand för sensorbyte. m.nu har dessa, och går nog att koppla till lite vadsomhelst för läsning
Skriv svar