2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Allmänna diskussioner runt Z-Wave som inte passar in i någon annan kategori
CDK2H
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 nov 2013, 13:55
Ort: Gökalund

2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av CDK2H »

Köpte min Raspberry som jag använder för mina sensorer och kör med standard-operativsystemet för detta. Och så ringer Radiotjänst och vill ha 2048kr / år för att mina Raspberry har nätverksuttag. Min mobiltelefon har jag sedan tidigare på företaget så den kan de inte ta betalt för.

Hur gör man nu? Jag menar det bör framgå på något sätt att alla elektroniska enheter med trådlöst eller fast nätverkskort är avgiftsbelagda? Vad säger PTS om det här eller någon annan myndighet som sysslar med dessa frågor? Hur har ni gjort som har Raspberry och inte vill pröjsa TV-avgift?

CDK2H
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av Niklas »

Så länge produkten kan ta emot TV via internet så ska man betala. Helt galet enligt mig. Man bryr sig ju inte heller ett dugg om hastigheten på uppkopplingen eller eventuella tak. Om jag ska betala tv-licens för en dator och då har 3G/4G med gräns, vart kräver jag att jag ska ha tillgång till public service även när jag har slagit i taket?

Nu betalar jag tv-licens eftersom att jag har tv. Jag tittar även på tv via mina pajer så det är nog rätt svårt att få rätt där. Jag tycker inte att man dömer enligt lagen för en dator eller en Pi är knappast särskilt avsedd för att ta emot just tv. Men men.. Det räcker ju med att du har en smartphone..

Jag tycker att många fler ska sätta sig upp mot det här så att fler hamnar i rätten. Det behöver synas!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av Niklas »

http://www.nordichardware.se/Multimedia ... avare.html

Det är rätt få som har överklagat till Kammarrätten tyvärr och det är säkert ännu färre som överklagar till Regeringsrätten.

"2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

Det här är solklart för mig. En dator eller mobiltelefon är inte avsedd för att ta emot utsändning. Internet har inget med utsändning eller vidaresändning att göra heller. Sen står det ju också "även om utrustningen också kan användas för annat ändamål". Vadå kan? Hur många köper en dator för att primärt titta på SVT Play? Skärpning!

Det här finns med i artikeln
"Det fallet skulle även kunna jämföras med en dator med operativsystem utan grafiskt gränssnitt, en server eller för den delen en dator helt utan operativsystem."

Så tja, man är rätt körd liksom. Även med en Pi.
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 feb 2011, 21:59
Ort: Västerås

Re: Sv: 2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av sonnyboy »

Säg att du sålde pajjen. Dom har ingen rätt att komma in och kolla hos dig. Du ska ju inte kolla på tv med den

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
CDK2H
Gillar hemautomation
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 nov 2013, 13:55
Ort: Gökalund

Re: 2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av CDK2H »

Skatten är ju per hushåll, men vad är ett hushåll juridiskt, är det fastighetsbetäckningen eller? Jag menar kan jag skriva min internetförbindelse på mina föräldrar som betalar skatten på sin adress, eller måste jag i så fall skriva över hela huset på dem också?

Åhh vad jag hatar sånna här översittafasoner. Blir förbannad.
gus
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 dec 2012, 16:51
Ort: Kumla

Re: 2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av gus »

Är verkligen detta ett problem? Själv är jag stolt över vår public service och ser den som en riktig tillgång. Någonstans måste man ju sätta nivån vad som gäller. Pi.en går ju faktiskt utmärkt att använda till SVT Play :-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av Niklas »

Det är bara att skicka ut inloggningsuppgifter till folk som betalar avgiften. Problemet löst.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av Niklas »

Boxer sänder ut public service gratis. Många har idag mobilt bredband med löjligt låga gränser. Varför ska såna personer som kan titta några minuter i månaden betala lika mycket som mig som har obegränsat bredband?

Jag har ju tv så jag betalar redan..

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
gus
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 dec 2012, 16:51
Ort: Kumla

Re: Sv: 2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av gus »

Niklas skrev:Det är bara att skicka ut inloggningsuppgifter till folk som betalar avgiften. Problemet löst.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Håller med dig! Vore en bättre lösning.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
NoiseMaker
Gillar hemautomation
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 dec 2013, 23:06
Ort: Norra Sverige, vid kusten

Re: 2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av NoiseMaker »

gus skrev:Är verkligen detta ett problem? Själv är jag stolt över vår public service och ser den som en riktig tillgång. Någonstans måste man ju sätta nivån vad som gäller. Pi.en går ju faktiskt utmärkt att använda till SVT Play :-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Det som är sjukt är ju att man menar att datorer ska räknas som tv-mottagare även om man inte över huvud taget använder den till det. Men något som är ännu mer sjukt är ju kassettbandsavgiften...
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 2048kr årskostnad för innehav av Raspberry

Inlägg av Niklas »

Radiotjänst menar på att man inte får sätta sina tjänster bakom betalväggar. Därför så kan man självklart inte ha inloggning.....

De vägrar att motivera hur man har tänkt sig att användare av mobilt bredband ska göra. Såna med lågt tak.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Skriv svar