Mäta pelletsförbrukning.

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
The_donk
Tar hemautomation på allvar

Re: Mäta pelletsförbrukning.

Inlägg av The_donk »

rca skrev: Men sedan hur man skall konvertera dom 4signalerna till något som kan läsas av DS2438 eller DS2450 kan jag inte men jag fick ett tips på ett annat
forum om en krets från ELFA 73-381-14. för om jag fattat det hela sätt så måste signalen/erna förstärkas med 10-100ggr, DS2438 / DS2450 klarar inte att omvandla dessa små signaler till något vettigt om inte annat så blir upplösningen skit och ingenting, om man förstärker signalen från 0-5V och lasten är mellan 0 och 100 kg så blir det ca 1v/20kg, ganska hygglig upplösning ?
Jag har letat upp det forumet och läst tråden, hur gick det. Jag måste erkänna att jag inte riktigt hängde med...
den våg jag också köpte på ÖB hade också 4 lastceller med 3 kablar var, och det är här jag tappar mig.
Vadå halv brygga :)
rca
Wannabe

Inlägg av rca »

Kolla länken.

Lastcellen som finns i "våra" vågar är bara halva bryggan, dvs. dionerna R1 & R3.
Så man får bygga andra halvan dvs. R2 & R4 (pluss trimmpot, för finjustering/nollning av vågen).och lägga på en spänning.

När cellen sedan belastas så ökar resistansen i R1 och minskar i R3, och skapar en obalans i bryggan som lättare går att mäta (mV området).

Som du ser på bilden mäts cellens böjning/sträckning i punkten "detektor voltage". Det är det värdet som vi måste förstärka till något vettigt !

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/8341/bridge.htm
The_donk

Inlägg av The_donk »

bridgepj1.gif
bridgepj1.gif (4.38 KiB) Visad 3714 gånger
Men de 3 kablarna som kommer i från lastcellen, kommer de i från P1,P2 och P3? (Jag hoppas du ser bilden)
jag tror fägerna var röd, vit, svart.
rca
Wannabe

Inlägg av rca »

P1, P2 och (P4) ? dvs. den i botten,
The_donk

Inlägg av The_donk »

rca skrev:P1, P2 och (P4) ? dvs. den i botten,

AHHH då e jag med lite bättre
zingo

Re:

Inlägg av zingo »

MobbA skrev:Det där lät intressant, jag har också gått i tankarna på att mäta hur mycket pellets som finns kvar i veckoförrådet.
Jag var mer inne på en kapacitiv givare som ger en signal när det börjar bli slut på pellets.
Men att mäta vikten skulle ju vara lite roligare :D
Jag har ingen erfarenhet av pelletseldning men var tidigare inblandad i att bygga mätare för att mäta hur mycket malm det fanns i ett malmschakt i en gruva. Problemställningen är nog rätt snarlik även om det är lite skillnad på dimensioner :)
Den tekniken byggde på att man skickade en ultraljudspuls ner i schaktet o mätte tiden tills den kom tillbaka igen och på det sättet kunde man veta hur fullt det var.
Ultraljudsgivare/mottagare finns ju idag för en billig penning och det borde inte vara allt för komplicerat att få till en avståndsmätare med det. Frågan är om det funkar i den aktuella driftmiljön? Jag vet inte heller hur man får det till en one-wire lösning...

/c
Skriv svar