Du får gärna slänga in ett inlägg om du hittar något för Windows som funkar smidigt.Quart skrev:Skulle vara kul med en sån här howto för oss som kör Windows också
Jag är också på jakt efter det!
Kod: Markera allt
rrdtool create energi.rrd -s 180 DS:energi:COUNTER:1200:0:U RRA:AVERAGE:0.5:1:175200 RRA:AVERAGE:0.5:20:87600
#!/bin/bash
COUNT=`cat /mnt/1wire/uncached/1D.94EC09000000/counters.A|sed -e s/" "//g`
/usr/bin/rrdtool update energi.rrd N:$COUNT
#!/usr/bin/perl
use Getopt::Std;
getopt('st');
use RRDp;
use CGI;
$cgi = new CGI(""); # Load the CGI routines
RRDp::start "/usr/bin/rrdtool";
$rrd = "energi.rrd";
$starttime = "$opt_s";
$endtime = time;
$width = "800";
$height = "500";
RRDp::cmd "graph energi$opt_s.png --imgformat PNG --start '$starttime' --end '$endtime' --width $width --height $height -E --title '$opt_t' --vertical-label 'Watt' -l 0",
"DEF:energi=$rrd:energi:AVERAGE",
"CDEF:W=energi,3600,*",
"CDEF:W_real=energi,1000,/",
"VDEF:value_sum=W_real,TOTAL",
"AREA:W#9999ee",
"LINE1:W#000000",
"GPRINT:value_sum:\"Förbrukad mängd\\\: %0.2lfkWh\\n\"",
"GPRINT:W:MIN:\"Momentanförbrukning\\\: Min\\\: %0.2lf%sW\"",
"GPRINT:W:AVERAGE:\"Medel\\\: %0.2lf%sW\"",
"GPRINT:W:MAX:\"Max\\\: %0.2lf%sW\"",
"GPRINT:W:LAST:\"Just nu\\\: %0.2lf%sW\\n\"",
"COMMENT:\"Copyright Freiholtz Consulting 2007\"";
$answer=RRDp::read;
print $$answer;
RRDp::end;
./graph.pl -s -24h -t 'Elförbrukning Blästadsgatan 12 det senaste dygnet'
Hmm, skulle du vid tillfälle kunna testa och göra en OCR på http://reimer.nu/tmp/webcam.jpeg med GOCR?elf98 skrev:Den ocr-tolkning jag gör gör jag med programmet "gocr". Gocr är ett linuxprogram...
Hejsan.Karl-Ove skrev:Ok. Då tackar jag för detta.. Kanskje det finnes en linux-emulator som man kan installere på windows-datorn slik at man kan få maniken att fungera..
Oj! Lite snålt tycker jag, men det drar förståss mindre energi så.knappt 400 Kb minne
Höhö... nja, det var bara så att det inte satt mer i den maskin jag hade över just då och så länge det funkar så får det väl va så... Men kanske slänger jag ut nån annan maskin snart o kan få lite minne över som kan återanvändas.Dowser skrev:Oj! Lite snålt tycker jag, men det drar förståss mindre energi så.knappt 400 Kb minne