WS2300?!

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Sillkalven
Wannabe

WS2300?!

Inlägg av Sillkalven »

Någon som är innehavare av en WS2300? Det är den bättre väderstationen som man kan typ köpa på teknikmagasinet...
Har nu haft min i två år men är inte nöjd med temperaturmätningen då jag vet att den alltid visar lite fel. Då jag jämför värdena med en hederlig fönstertermometer i skuggan som jag vet stämmer överens med andra väderstationer i närheten märker jag att mina värden inte är så sanna ibland. Under en mulen dag är felet oftast inte mer än 1'c, ibland inget alls, men om det är en svängig dag med klart väder, lite mulet och kanske en regnskur då börjar den diffa extremt mycket, då den under en klar morgon kan visa 2-3'c för mycket vilket jag tycker är rätt dåligt, till dagstimmarna brukar den dock kalibrera sig rätt bra, men ändå inte riktigt bra, och skulle det komma en kraftig regnskur som minskar tempen med 5'c låt oss säga så märker man bara 2'c i temp. fall. Vad är felet? Jag kanske har satt den på en dålig plats? Jag har den på garagets vägg där den är skyddad från solljus, och då mina analoga termometrar finns på snarlika platser så borde ju inte det vara problemet. Kanske är så att man aldrig kan få helt exakta värden?
Jag tänker alltså är jag.
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Har du satt den direkt mot garage-väggen kan den nog mycket väl få lite värme från väggen som gör att den inte reagerar lika snabbt som din andra termometer.
Prova att montera den skuggigt och luftigt utan att ha för mycket kontakt med något annat.

Placera gärna en termometer som du litar på samma ställe till en början så att du kan verifiera att den visar samma temperatur.

Lycka till!
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Samma tankar som Dowser..

Regnmössan är ju också till för att skydda, men gör ju även att ventilationen blir lite sisådär.. En rejäl fläkt! eller ett luftigare skydd kanske gör susen.

Har du haft den ett tag brukar även spindlar och fjärilar gilla utrymmena i den. Kanske lite rengöring?

Mvh
Rickard
Jorkka
Wannabe

Re: WS2300?!

Inlägg av Jorkka »

Tjänare!

De här sidorna har blivit alldeles annorlunda, när jag har visiterat här på den senaste gången!

Jag har en fråga av WS-2300's batteri. I somras åskvädret berodde på elavbrott och termometern, regnmätaren gick sönder. Nu, tänkte jag att använda bara batteri under sommartiden. Här är frågan: Hur lång tid batteriet består i stationen och i avsendare ? Har ingen praktik av batteri? Men nu, jag måste titta på fotboll...
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Batteritiden i huvudenheten beror på hur mycket du knapprar på den. 4-6 mån är nog vad du kan förvänta dig.
De externa sensorerna kan inte få ström via huvudenheten om du kör kabelbundet och huvudenheten på batteri. Du måste ha batterier i både ute och innedelen isåfall.

Ute delen är ca 1 år. Mitt standardråd är byt batterier på hösten så dom är pigga över vintern. Då klarar alkaliska batterier kyla bra, och du slipper klättra när du minst vill det.

Mvh
Rickard
safecast ab
Jorkka
Wannabe

Inlägg av Jorkka »

Tack för svaret. Jag har nu nya alkali batteri både inne och ute. Åtminstone de räckar till september/oktober i synnerhet om jag checkar batteri varningljuset nu och då.
Skriv svar