Alternativ till Fibaro HC2

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
xayide
Gillar hemautomation

Alternativ till Fibaro HC2

Inlägg av xayide »

Har idag en FIbaro HC2 som styr diverse saker som Wall plug, radiatorer, dörrsensorer, brandvarnare, fibaro motion sensor, fibaro rgbw för LED osv. Kollar även av husets förbrukning med en Aeon tech 3 clamp. Kör väl en 5-6 script (LUA) samt en temperatur.nu reporter. Finns det någon annan programvara som jag kan köra in på min VMware-server (ESXi) för att styra dessa saker? Viktigt är att det finns IOS app och att det är webbaserat. Kom gärna med förslag!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Alternativ till Fibaro HC2

Inlägg av elf98 »

Tror det blir svårt att hitta en mjukvara som gör det lika smidigt som HC2an. Men jag kan så klart ha fel.

Lite nyfiken, varför vill du inte längre använda HC2an?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Mest för att plocka bort 15w samt få en mer flexibel platform som jag har full kontroll över där jag förmodligen även kan integrera rfxcom, wifi och andra protokoll....
pixi
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av pixi »

Kolla på Domotiga Www.Domotiga.nl

Kör det själv på en Esix och är supernöjd

Andreas

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Funkar alla fibaros prylar med den?
typ motion sensor, wall plug, door sensor, binary sensor? RGBW controller?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Här får du en fingervisning om vad som funkar till DomotiGa https://domotiga.nl/projects/domotiga/w ... _OpenZWave

Sen har du även Domoticz du kan kolla på, http://www.domoticz.com/
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Domoticz var ju riktigt bra. Enda invädningen är att fibaros motion sensor inte funkar....men allt annat funkar, även energimätningen per uttag i greenwave powrr node 6 som jag väntat på i 1,5 år från fibaro....;)

De säger ju dessutom att den inte kan mäta per uttag ;)
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Har nu även fått igång fibaro motion sensorn.
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Jag försöker välja mellan OpenHUB och Domoticz men det går riktigt trögt. Varannan dag väjler jag ena och varannan andra.
Där mellan (hur det nu går till..) är Vera och HC2 med i leken.

Om man ändå hade oändligt med tid!
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Det är det jag inte har så därför orkade jag inte sätta mig in i openhab just nu. Kändes som det tar mer tid att skapa alla sina enheter och ställa in sakerna rätt i openhab så får titta på det om domoticz skulle avstanna utvecklingsmässigt, vilket i nuläget inte alls ser troligt ut.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Jag försökte kompilera Domoticz nu på min Ubuntu 12.04 men efter att ha lagat två fel ger jag upp. Jag HATAR open source. Jag fullständigt hatar det, det fungerar aldrig.

ARGH!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

sege skrev:Jag försöker välja mellan OpenHUB och Domoticz men det går riktigt trögt. Varannan dag väjler jag ena och varannan andra.
Där mellan (hur det nu går till..) är Vera och HC2 med i leken.

Om man ändå hade oändligt med tid!
Det är ju ungefär som jag då, fast jag kommer ge OpenHAB en chans, tyvärr har jag, ironiskt nog, inte haft tid :wink:
sege skrev:Jag försökte kompilera Domoticz nu på min Ubuntu 12.04 men efter att ha lagat två fel ger jag upp. Jag HATAR open source. Jag fullständigt hatar det, det fungerar aldrig.

ARGH!
Det är ju så att man får vad man betalar för, och betalar man inget så kan man faktiskt inte kräva något heller. Det enda man kan kräva då är det man själv kan leverera, dvs att själv sätta sig in i vad som krävs. Jag vet själv vad du menar med att det inte funkar och frustrationen.

Om du vill ha något som funkar rakt av så är det nog bara att plocka fram plånboken, mer eller mindre. (det tråkiga svaret :wink: )
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Jag håller inte helt med. Jag kände mig inlåst o fibaro tex och jag skulle inte påstå att jag tycker det är en stabilt långsiktig lösning. Varje gång jag uppdaterat den så har den pajjat så de har fått gå in och rensa den. Detta för att den bara har 2gb "SSD", jag köptr fibaro för att få en driftsäker och smidig lösning som bevarade min sensorstatistik men då är inte fibaro lösningen. Den klarar inte ens att logga min elförbrukning under ett års tid. Tråkigt. I övrigt är den riktigt bra faktiskt.

Jag gillar att pilla och greja och tar gärna fram kompilatorn och devide så för min del är opensource korrekt svar, jag praktiskt taget älskar det.

Opensource är ju bra för konkurrensen och utvecklingen. Sen finns det bra och det finns dåliga. Titta bara på XBMC, kan man verkligen säga att man hatar opensource då?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jag vill bara förtydliga och säga att jag inte tog ställning för det ena eller det andra. Det jag menade var att Opensource i stor utsträckning utvecklas på frivillig basis och då är support och dokumentation kanske inte så bra, och man får lista ut vägen själv. Medans med kommersiella produkter så är det någon som har betalt för att jobba med utveckling, support och dokumentation. Sen kanske det inte betyder att det är en toppen lösning ändå.

Allt beror på vad man vill själv :D
xayide
Gillar hemautomation

Inlägg av xayide »

Nej det är helt korrekt. Tyvärr är väl fibaro ett skräckexempel. Den saknar ju dessutom dokumentation helt. Finns tydligen om API på polska men vad hjälper det ,)
Skriv svar