Mina kommande sensorprojekt

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
larky
Moderator
Kontakt:

Mina kommande sensorprojekt

Inlägg av larky »

Nu kanske det är sommar, men snart är det vinter och snö igen och då vill jag komma igång med lite nya projekt och eftersom att tiden alltid är en begränsning är det säkrast att börja i tid.

Just nu två projekt;
Snödjupsmätare med ultraljud. Den tätade typen av ultraljudsgivare ska in i en låda tillsammans med en arduino pro mini, och ska drivas på batteri. Monteras på gungställningens överliggare och mäter rakt ner mot marken, någon kraftig typ av gallring av mätvärdena lär behövas men det är ett senare problem.

Någon typ av "Bed occupancy sensor", bara för att se om det går. Eventuellt till framtida styrning av lite av varje, eller loggning av sovtider, vem vet.
Då finns det två vägar att gå, vardera med några alternativ;
Sensor i madrassen, det finns en del att köpa (http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=12465.0) men lite osäker på hur de håller i längden.
Sensor under benen, antingen riktiga lastceller, mätförstärkare arduino -> utgång (http://www.scottcutler.net/catpoop/catpoop.html) eller så tryckkänsliga resistorer (FSR402) arduino-> utgång.
Båda bensensorlösningarna verkar på sätt och vis överkurs då jag bara vill ha ut en information om sängen är tom eller inte, så förslag mottages!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Mina kommande sensorprojekt

Inlägg av CirruZZ »

Intressant, två projekt som inte dykt upp tidigare. Ska bli intressant att följa!
bosse123
Gillar hemautomation

Inlägg av bosse123 »

larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Funderade på PIR men sågade det direkt, hur vet jag om det faktiskt är nån i sängen? Den lär bara larma ytterst sporadiskt och vid i och urklivning, men, med en del tolkning så kan det kanske funka....

Din andra länk räknar jag som "sensor i madrassen" variant, och den ser dyr ut!
bosse123
Gillar hemautomation

Inlägg av bosse123 »

Kanske denna kan vara ett alternativ,
Då kan du ju med viss finjustering vid installationen även mäta "timeofflight"
Om nu det kan vara av intresse...
http://www.acontests.com/tmd2/
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Intressant, men jag förstår inte hur den fungerar...
Jag har funderat på att sätta någon typ av balk under sängen och sen på något enkelt sätt mäta belastning, en microbrytare som monteras rätt borde funka och det är ju enkla, säkra grejer...
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Litet framsteg, ultraljudsmätaren spottar ut vettiga värden via terminalen, bara resten kvar!
Använder newping biblioteket, sonar.ping_median(20) för att filtrera ut medianvärdet av 20 avläsningar.
10446099_834137293270820_1106507504011544819_o.jpg
Förklaring av bilden, uppifrån och ner;
Programerare till ardiunon, nu också strömförsörjning(rött kretskort)
Arduino mini pro 3.3Volt på ett litet kretskort tillsammans med en radiomodul(blått och svart kort)
3.3->5V omvandlare(rött kort)
Ultraljudskortet(grönt)
Ultraljudsgivaren(svart)
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av sonnyboy »

Helt klart fränt det du gör. Vet du om det finns det något bra sätt att mäta snödjupet med 1 wire?
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det här nu 10 år gamla projektet finns ju alltid att läsa mer om,
http://www.howmuchsnow.com/snow/
Skriv svar