Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok...

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
rodak
Wannabe

Re: Tellstick Net och trådlös tempgivare, jag blir inte klok

Inlägg av rodak »

Dina Oregon givare skickar varje minut, din innedisplay registrerar detta och rätt temperatur visas.
Tellstick fungerar annorlunda, den tar emot signalen, den uppdateras live på telldus web och lagras på telldus server. Sedan lagras inget nytt värde förrän efter 10 minuter för att inte överbelasta servern. Signalen snappas dock upp av telldus servrar så du kan se den när du tittar live. Men alla appar och temperatur.nu hämtar bara det lagrade värdet, som kan vara upp till 10 minuter gammalt.
Låt säga telldus lagrar din temperatur, säg 22 grader. Sedan sjunker temperaturen till 21,7 och går upp till 22 inom 10 minuter, då kommer din linje vara helt rak då telldus bara kommer lagra 22 och 22.
Hoppas du förstår hur jag menar :-)

Sent from my LG-D802 using Tapatalk
jonas_j
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jonas_j »

Tack för den förklarigen rodak

Nu har det ballat ur igen utan att jag rört en pryl. Fast nu protesterar temperatur.nu på att tempen stigit för snabbt och då visas inget värde. Telldus live har visat värdet hela tiden vad jag sett. Har ju bara tittat då och då men det har alltid varit höst några minuter gammalt.
jonas_j
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jonas_j »

larky skrev:Nu blir det rekommendation av annan tillverkares produkter igen, men kanske ett kort från foogadgets (googla) tillsammans med din tellstick?
Kräver strömförsörjning om jag fattar rätt. Faller då det jag är ute efter är trådlösa alternativ.
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av sonnyboy »

Jag kör med foogadgets. 3 st aaa batterier. Funkar kanon.
Har både som temp och pir.
Du kan dessutom ha flera ds18b20 på 1 enhet.
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
rodak
Wannabe

Inlägg av rodak »

jonas_j skrev:Tack för den förklarigen rodak

Nu har det ballat ur igen utan att jag rört en pryl. Fast nu protesterar temperatur.nu på att tempen stigit för snabbt och då visas inget värde. Telldus live har visat värdet hela tiden vad jag sett. Har ju bara tittat då och då men det har alltid varit höst några minuter gammalt.
Om du e inne i live och tittar. Vänta då tills nytt värde visas. Tryck sedan F5(uppdatera) så ser du att det nu visas ett gammalt värde som är lagrat på servern.
Jag höll på o bli tokig på min tellstick i början, fattade inte varför temperaturen hoppade fram o tillbaka när jag uppdaterade sidan. Efter lång frustration och några timmar med felsökning så lyckades jag hitta informationen om att värdet bara lagras var tionde minut. Borde stå inne på live för att göra det tydligt. Dåligt av telldus. Säkert fler som blivit galna :-(

Angående varningen från temperatur.nu får någon annan svara. Kanske stekte solen på?

Sent from my LG-D802 using Tapatalk
Skriv svar