Jag har redan skrivit lite om projektet i granntråden "Mäta nivå i toatank" men tyckte mitt projekt förtjänade en egen tråd.
Har alltså en vattentank nedgrävd på tomten. Troligen är den på 2 kubik men med avrinningsanslutningen så är min gissning att maxvolym ligger kring 1800 liter.
Så här ser anslutningen till tanken ut just nu. Den ska kapas ner till marknivå senare och på med ett vettigt lock med lås.
När vi anlade tomten så passade jag på att gräva ner två rör från förrådet ut till tanken för just ett projekt som detta. I förrådet är det tänkt att en Arduino ska sitta, ansluten till en ultraljudssensor (HC-SR04) monterad i röret ner till dagvattentanken.
Här ska sensorn monteras och här ser man även rören som kommer från förrådet:
Anledningen till två rör var för att kunna dra starkström i ena och signalkabel i andra. Starkströmmen kommer användas för andra syften än detta projekt.
När jag kan läsa av avståndet till vattennivån så behöver jag mappa olika avstånd mot vattenmängd i tanken. Jag tänker mig att jag monterar en Gardena vattenmätare på pumpen i tanken. Därefter pumpar jag ur vatten med ett bestämt antal liter per minut samtidigt som jag kontinuerligt mätare av avståndet till vattennivån. Det kommer att kosta en hel tömning av vattentanken men det får det vara värt.