Domoticz - Låta fysisk knapp styra on/off alt. dimmer

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
NoiseMaker
Gillar hemautomation
Inlägg: 45
Blev medlem: 06 dec 2013, 23:06
Ort: Norra Sverige, vid kusten

Domoticz - Låta fysisk knapp styra on/off alt. dimmer

Inlägg av NoiseMaker »

Hej!
Har klurat en hel halv dag nu och läst manual och forum utan att riktigt förstå. Jag har just börjat på det här med hemautomation och har lyckats lägga till ett par hygrometer/termometer och en enbart termometer. Dessa rapporterar värden som de ska och allt är frid och fröjd. Jag har även fem små dimmerpluggar som går utmärkt att styra genom klick i webbgränssnitt eller Android-app, men... Till detta vill jag koppla en fysisk brytare för att t.ex. styra en dimmer. Måste jag göra ett scenario för det? Om jag lägger brytaren som slav till ena dimmern så följs de åt i gränssnittet (symbolerna tänds) när jag trycker på den fysiska knappen, men lampan tänds inte. Varför är det så? Finns det någon guide som är lite mer utförlig än manualen så hänvisa gärna till den.
Niklas
Moderator
Inlägg: 1019
Blev medlem: 22 mar 2008, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Domoticz - Låta fysisk knapp styra on/off alt. dimmer

Inlägg av Niklas »

NoiseMaker skrev:Hej!
Har klurat en hel halv dag nu och läst manual och forum utan att riktigt förstå. Jag har just börjat på det här med hemautomation och har lyckats lägga till ett par hygrometer/termometer och en enbart termometer. Dessa rapporterar värden som de ska och allt är frid och fröjd. Jag har även fem små dimmerpluggar som går utmärkt att styra genom klick i webbgränssnitt eller Android-app, men... Till detta vill jag koppla en fysisk brytare för att t.ex. styra en dimmer. Måste jag göra ett scenario för det? Om jag lägger brytaren som slav till ena dimmern så följs de åt i gränssnittet (symbolerna tänds) när jag trycker på den fysiska knappen, men lampan tänds inte. Varför är det så? Finns det någon guide som är lite mer utförlig än manualen så hänvisa gärna till den.
Det här med slavar är en djungel tycker jag. Jag har inte själv förstått hur det är tänkt att det ska fungera. Om de följs åt så bör ju lampan tändas... hmm..

Ett scenario funkar ju. Bara att lära in koden till scenariot. Det är så jag har gjort. Jag har inte testat på något annat sätt. Kan kika lite när jag kommer hem igen.

Edit:
Jag kom på hur det är. Du ska träna knappens kod i dimmern om du förstår hur jag menar?
Alltså knappen ska styra mottagaren direkt. När den finns med som slavenhet så kommer den att loggas i Domoticz och Domo sätter mottagande enhet till tänd. Domo skickar dock inte ut några koder utan förväntar sig att knappen har snackat direkt med mottagaren.
Skriv svar