Mäta ström per fas med pannans strömtrafos

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
tjomme
Wannabe

Mäta ström per fas med pannans strömtrafos

Inlägg av tjomme »

Jag har en elpanna med effektvakt som har strömtranformatorer på alla tre faserna mellan elmätaren och första centralen. Då hushållselen drar för mycket styr den snällt ner pannans/värmepumpens effekt och huvudsäkringarna klarar sig.

Nu skulle jag vilja använda befintliga strömtransformatorer för att själv logga förbrukningen per fas och se om någon fas ligger högre än de andra. Jag kommer enkelt åt kopplingsboxen där strömtransformatorernas kablar kopplas ihop med en fyrledare som går till pannan. Frågan är bara vad jag ska ha för att logga tre analoga signaler enkelt?

Jag har en befintlig Tellstick Duo som främst används för att styra belysningar mha Switch King som rullar på en laptop som går 24/7. Helst skulle jag vilja ha några givare som mäter spänningen från strömtransformatorerna och sedan skickar dem trådlöst till Tellsticken.

Vem har tips på hur jag gör detta enklast?