minneskort lösning

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
gammelvargen
Wannabe

minneskort lösning

Inlägg av gammelvargen »

Finns det någon som har en lösning på problemen med felande minneskort som är återkommande på alla forum som man besöker när det gäller Raspberrypi. Går detta att lösa på följande sätt . Sd kortet har fyra datakanaler samt sd.cmd och sd.clk samt sd.card.detect, finns det en möjlighet att bygga om detta på ett smidigt sätt med en minneskrets som pratar på korrekt sätt mot dessa anslutningar, så att jag kan föra över programmet till en minneskrets av något slag i ställer för dessa SD-kort som slutar fungera i tid och otid eller till ett USB minne som går ansluta på rätt sätt när det gäller kommunikationen mot Pajen.
SH*t happens, why me every time.
itgubben
Wannabe
Kontakt:

Re: minneskort lösning

Inlägg av itgubben »

Jag kör ett antal Raspberry Pi och har haft noll problem med minneskort så länge jag håller mig till SD-kort av fabrikat Samsung eller Transcend.
Jag har bl.a. två Raspberry Pi som är placerade på webhotell utomlands och som gått ett och ett halvt år i sträck utan problem med Samsung 16GB minneskort.
Isaksson
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Isaksson »

Jag har 5 st i drift och flera av dom har snurrat 24/7 i flera år, jag har bara haft ett trasigt minneskort så jag ser det inte heller som ett stort problem (använder bara minne av hög kvalité).
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Haft lite strul med mina minnen men transcend har funkat bäst för mig (som nu har börjat att strula efter 1½ år.

Så nu funderar jag på att gå över till att börja boota på en usbsticka istället.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Jag ser inte riktigt fördelen med att flytta till ett lagringsmedium som har samma begränsningar med read/write? Men du gör det kanske av någon annan anledning?
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Jag har inte forskat mig djupare i att dom som kör på det är nöjda. Så varför inte testa.
http://www.raspipress.com/2013/05/insta ... ash-drive/
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Isaksson

Inlägg av Isaksson »

Jag läste den inledande texten och där skriver han att SD Cards have a limited read/write cycle och att USB Flash drives provide a cheap and reliable alternative. Men ur det perspektivet så finns det ingen fördel att byta till ett flash-minne i ett annat format. Men det finns nog inte så många nackdelar heller med att byta, så testa du.
gammelvargen
Wannabe

Inlägg av gammelvargen »

Problemet är att mina minneskort vägrar fungera trots att jag lägger in programvaran och jag kan se den via Windows utforskaren. Använder SD formatter V4,0 . samt Win32DiskImager-0.9.5. Och lägger in 2014-06-20-wheezy-raspbian. den börjar tugga på och act lampan blinkar sen blir det tvärstopp. Om den startar som den ska så och startar om så är RASpberryn död efteråt och vägrar starta om . Därför söker jag en lösning där jag helt enkelt kan kasta bort dessa SD kort eftersom dom tydligen skapar stora problem.
SH*t happens, why me every time.
itgubben
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av itgubben »

Jag har inga stora problem med minneskort till Raspberry Pi. Jag har endast haft problem ett fåtal gånger och då med billiga noname-kort. Så jag håller inte med om att det generellt är problem med SD-kort på Raspberry Pi.

Om det går bra att skriva till SD-kortet med Win32DiskImager så borde SD-kortet vara OK och då är det något annat som spökar för dig. Det absolut vanligaste problemet när det gäller Raspberry Pi är dålig spänning. Se till att ha ett bra spänningsaggregat som lämnar stabil spänning. Det är inte alla mobilladdare som fungerar bra som strömförsörjning till Raspberry Pi.

Det går att flytta filsystemet till ett USB-minne men man måste ändå ha kvar /boot partitionen på SD-kortet eftersom GPU:n bootar därifrån. I ett sånt fall kommer dock bara väldigt lite utrymme att användas på SD-kortet.

SD-kort och USB-minnen använder samma typ av minneskretsar så att det ena skulle vara driftsäkrare än det andra tror jag inte.
jaytee

Inlägg av jaytee »

Jag har flyttat över filsystemet till USB på alla mina RPi (5 st f n) då jag ständigt upplevt problem med korrupta filsystem. Inte en enda krasch på dessa enheter trots att jag vart tvungen att fimpa spänningen av och till. Särskilt Domoticz har tidigare varit benägen att krascha, ibland redan efter första reboot.

Kört Trascend och Sandisk kort och Deltacos 2A laddare.

Guide:
http://www.raspberrypi.org/forums/viewt ... 29&t=44177

/jaytee

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Skriv svar