Sitter och testar Domoticz, men när jag aktiverat 1-wire så tycker jag det ser skumt ut, udda ID'n vet inte hur RFXsensor kom med i bilden? Någon som kört 1-wire/OWFS med Domoticz?
Testar samma sak nu, och det är framför allt namngivningen som är lite skum, "RFXSensor" för min CO2 mätares spänningsutgång, och räknarna blir "RFXMeter counter"
Nåja, ingen fara.
Ungefär 38 saker anslutna på 1-wire, och får 40 rader i domoticz, displayen borde ju inte synas.
Men jag förstår inte namngivningen?
De funkar på samma sätt. Utvecklarna har bara valt att inte ge dem sina riktiga namn utan återanvänder sensorer som ger exakt samma värden på samma sätt. Tyvärr.
En RFXsensor kan tex rapportera volt precis som 1-wiresensorn gör.
Jag ser inga problem med det men det hade varit trevligare med sensorernas riktiga 1-wirenamn eller något.
Jag satt och lekte med Domotics och OWFS igårkväll och hade ett elände att reda ut vilken temperatursensor som var vilken. Sen kom jag på idén att konvertera ID:t från decimalt till hex och då framgick logiken
T.ex. finns det ett ID i bilden tidigare i tråden som heter 64169
64169(dec) = 0xFAA9(hex)
I OWFS borde det då finnas en temperatursensor som heter 28.FAA9xxxxxxxx
Detta verkar i alla fall stämma för temperatursensorer, vet inte hur det är med andra sensorer.