Hej.
Nu har det hänt igen (se gärna min förra tråd på samma ämne - http://forum.m.nu/post23087.html). Rätt eller fel, men jag valde att skapa en ny tråd då förutsättningarna ändrats lite o jag nu vill gå till botten med vad som gör att vindmätaren (=pulsräknaren) loggar c:a 10ggr mer pulser när det "blåser mycket".
Vad som skett sedan jag startade förra tråden i mars är att jag kluvit min 1-wire buss i två delar med separata bussmastrar och Raspberry PI då jag fick strul med en givare längst ut på den c:a 40-50 meter långa bussen. Efter halveringen är nog längden nere i c:a 25 meter och samtlig kabel är antingen CAT5 eller EKKX. Förutom vindmätare finns det en (1) tempgivare och en (1) EDS0068 på bussen.
Matningen är 12V (uppmätt till mycket nära 12V vid elektroniklådan som skall fungera med så lite som 7 volt om jag minns rätt).
Jag har tänkt fälla antennen där mätaren sitter längst upp och tillse att ingen kabel skadats, etc. Men jag tror mindre på det eftersom det borde ge mer eller mindre konstanta problem även vid lite vind o speciellt vid regn/fuktig väderlek.
Min teori är dagsläget att pulståget från vindmätaren blir förvanskat på väg ned till elektroniken så att pulsräknaren får fnatt, eller att något är fel med debouncingen (kontaktstudsdämpningen).
Skulle det gå att sätta en liten konding över vindhastighetskabelparet? Säg vilket värde jag skall prova med, 0.1 uF?
Eller tycker ni att jag först borde prova med en ny anemometer/givare eller elektroniklåda från er?
/f