Vad ska jag börja med?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Birger

Vad ska jag börja med?

Inlägg av Birger »

Hej

Jag har precis lämnat lägenhetslivet och skaffat en hästgård. En kompis sa till mig att jag måste automatisera belysningen. När jag började kolla upp det så insåg jag att det ju finns en massa möjligheter, men jag behöver hjälp med vart jag ska börja. Jag skulle vilja styra belysning i huset samt kolla temperaturen. Sedan skulle jag vilja göra det samma i stallet som ligger ca 100m bort. Jag har tänkt dra nätverk dit. Beroende på lite olika temperaturer så skulle jag vilja kunna slå på en värmare. Ni som kan lite mer, vilket system borde jag börja bygga på för detta? Jag har tittat lite på Tellstick och Plugwise, men det verkar ju även finnas andra system.

Om man vill stoppa in andra sensorer. Kan man göra det? jag såg att någon hade byggt något för att mäta nivån i en vattentank. Då tänkte jag att det skulle vara bra att mäta nivån i hästarnas vattenhinkar.

Så alltså, vart börjar jag? Säkert jätte lätt att svara på :)

/Birger
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Vad ska jag börja med?

Inlägg av supportM »

Ta en kik på Z-Wave på vår hemsida.
Man kan säga att det fungerar lite som ett trådlöst hemnätverk, men istället för anslutna datorer ansluter man brytare, sensorer med mera.
Det har sin egen typ av nätverk så det har inget med ditt vanliga trådlösa att göra. Detta för att WiFi-standarden är ganska energikrävande och därför inte lämpar sig väl för exempelvis batteridrivna sensorer.
Det hela går ut på att man har en controller: https://www.m.nu/zwave-controllers-c-112_113.html
Till denna ansluts sen de enheter du vill använda. Vill du t.ex. slå av och på ljus finns både brytare som sätts i ett uttag, och sådana som monteras inuti vägguttaget och då blir osynligt.
Räckvidden är ibland dålig när det är väggar med mera mellan controller och enhet, men de enheter som ansluts till eluttag fungerar automatiskt som "förstärkare" för nätverket och förlänger på så vis räckvidden.
Var du ska börja vet bara du, men exempel på sensorer är dörr- och fönstersensorer, ljussensorer, rörelsesensorer, temperaturgivare. Finns här: https://www.m.nu/zwave-sensorer-c-112_114.html
Sen finns det även enheter för att fjärrstyra markiser, element, ljusslingor och dimmers till vanliga lampor: https://www.m.nu/zwave-blandat-c-112_119.html
Man kan också ansluta trådlösa eller kabelanslutna nätverkskameror till vissa controllers, för att övervaka. Återkom om du vill ha mer info om det.
Nu har du förhoppningsvis lite mer idé om vad man kan göra! :)

//Jonas, m.nu
// Officiellt supportkonto för m.nu
Användarvisningsbild
supportM
Moderator
Kontakt:

Re: Vad ska jag börja med?

Inlägg av supportM »

Kan förresten tillägga att Plugwise och Tellstick kanske kan göra vissa av dessa saker också, men jag är inte så med på hur de fungerar än så länge.
// Officiellt supportkonto för m.nu
Skriv svar