Windowsbaserad mjukvara för 1-Wire?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Jonas
Wannabe

Windowsbaserad mjukvara för 1-Wire?

Inlägg av Jonas »

Hej,

Jag vet att det finns OWFS till Linux; jag har testat det och det fungerar suveränt. Dock gillar jag Windows bättre, och skulle gärna koda allt i .NET (ska bygga lite ena tjänster som läser data och ritar lite grafer med hjälp av ZedGraph i ASP.NET).

Min undran är nu: vad finns det för mjukvara som jag kan använda i Windows? Kan jag få denna mjukvara att endast skriva ut lite textfiler och inget annat? Jag vill inte att den ska rita grafer eller liknande, jag vill endast ha tag i rådatan. Hur många 1-Wire-komponenter stöder denna mjukvara? Jag kommer i början bara att syssla med temperatursensorer och eventuellt någon DS2405. På sikt kan jag dock vilja ha in många komponenter (vindhastighet, luftfuktighet, switchar som jag styra, etc.). Alla tips mottages tacksamt!

Tack på förhand!
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Windowsbaserad mjukvara för 1-Wire?

Inlägg av PerM »

Jonas
Wannabe

Inlägg av Jonas »

Verkar intressant!

Hur körs applikationen? Som en windowstjänst? Konfigurerar man i konfigurationsfiler eller i ett GUI?

Har ansökt om medlemskap till ditt forum så att jag sen kan ansöka om medlemskap till testare så att jag kan - just det - testa. Får nog ett registreringsmail snart. Får man som testare kika på källkoden, eller är den stängd? Vore intressant att se hur du kommunicerar med hårdvaran...

Vad bygger du projektet i för språk?
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Den körs som en tjänst, ja. Allt konfigureras via en ini-fil, men ett GUI är under utveckling (stöder idag endast konfiguration av kärnan och 1-Wire modulen), men mer kommer. Till skillnad från andra mjukvaror så har denna en manual som faktiskt beskriver allt (förhoppningsvis) man behöver veta :)

Projektet är skrivet i C#. Källkoden är stängd (funderingar på att öppna upp delar för att möjliggöra för andra att skriva moduler finns, men inget konkret i nuläget). Däremot är 1-Wire biblioteket Open Source. Det utvecklas av mig och en kille från Holland (jag lade nyligen till tre utvecklare från självaste Dallas - de tänker bistå med unittestning så småning om). Grunden består av Dallas' Java-implementation som portats till C#, men en hel del har skrivits om förbättrats - bland annat stödet för tredje-parts hårdvara som jag lagt till. Se https://sourceforge.net/projects/owdotnet
Jonas
Wannabe

Inlägg av Jonas »

Ah, jag känner igen det där OWdotNET. Kikade på det för ett tag sen.

Det var någon hake med det har jag för mig... kan man ansluta till OW-nätet via USB-adaptern i OWdotNET eller bara via COM-adaptern?
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

USB, LPT, COM samt hemmabyggd COM-adapter funkar (med vissa naturliga begränsningar)
Jonas
Wannabe

Inlägg av Jonas »

Finns det några exempel/någon dokumentation av OWdotNET någonstans?

Ett exempel på hur man läser en temperatursensor hade varit guld, jag hittade inget på OWdotNET-siten.
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Nix, bara en massa källkod. AccessProvider är en bra klass att börja med.
Skriv svar