RPi kan inte boota på Deltaco 2.1A supply

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

RPi kan inte boota på Deltaco 2.1A supply

Inlägg av flyvert »

Hej m.nu

Den första (av flera...) power supplys jag köpt av er har nog gått sönder.

En av mina raspberries "dog" i veckan. Jag lyckades starta om den en gång, men några timmar senare när jag försökte igen flimrade bara den röda power-LEDen. Jag trodde först att det var korrupt SD-kort igen... men jag provade med ett annat powersupply o då startade den snällt igen. När jag drog ur powersupplyet ur väggurtaget så "visslade den en liten tyst melodi" så något är inte helt ok med den...

Är ni juste å byter den trots att den är kanske 13 månader nu?

/f
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: RPi kan inte boota på Deltaco 2.1A supply

Inlägg av elf98 »

Skicka ett mail till info@m.nu så löser vi det.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
flyvert

Inlägg av flyvert »

elf98 skrev:Skicka ett mail till info@m.nu så löser vi det.
Skall maila - men känner att denna fråga kanske gagnar fler som har köpt UPiS.

När Deltacon vek ned sig tog jag ett annat supply (som kommit med någon av de 6-7 RPis jag köpt från er) och fick den att starta.

Men med UPiS ansluten ser jag att UPiS oscillerar ibland mellan BAT och USB power och på denna tråd http://www.forum.pimodules.com/viewtopic.php?f=3&t=28 ser jag att spänningen bör vara minst 4.75 volt

@STATUS
...
Average Powering Values
----------------------

RPi Voltage:04.47 V
EPR Voltage:00.00 V

USB Voltage:04.55 V

BAT Voltage:04.22 V
UPiS Current:0560 mA
----------------------
...

Citat från pimodules-tråden:
"The Voltage provided to your RPi(UPiS) is very low (and much lower than specifications says) it is 4.56 V, and must be minimum 4.75. So, UPiS is trying to switch immediately to Battery supply and back (because indicates that USB voltage exists). Probably, your PSU can not provide enough current or has just so small voltage. Try your system with another PSU, and return here with comments."

Är det läge att mäta upp samtliga powersupplys och få dom som inte levererar minst 4.75 utbytta (har för mig att jag alltid valt 2.1A när jag klickat i rpi-paketkonfiguratorn men borde kanske ha valt 5.25 varianten istället, trots att den leverar mindre ström)?

/f
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vi har mycket få reklamationer på 2.1A-supplyen, och de vi testat har varit ok. Inga problem att byta de som ev är dåliga till 5,25V-varianten om du vill det.

Driver temperatur.nu

Bild
flyvert

Inlägg av flyvert »

elf98 skrev:Vi har mycket få reklamationer på 2.1A-supplyen, och de vi testat har varit ok. Inga problem att byta de som ev är dåliga till 5,25V-varianten om du vill det.
Kunde inte låta bli att kolla upp allihopa som jag har köpt på m.nu inkl en PowerBank samt två Apple-laddare som "referens"
(hittade inte min kalibrerade jobb-Fluke så siffrorna är från UPiS egen spänningsmätning)

Kod: Markera allt

RPi/laddare     Typ                             Volt               Volt
                                                laddning på        laddning av
RPI1 Källare    Deltaco 2100mA gammal modell    Defekt             ----
RPI2 Garage     Nokia 1200mA                    4.93               4.96
RPI3 Sovrum     Deltaco 2100mA ny modell        4.53               4.64
RPI4 Gillestuga Deltaco 2100mA ny modell        4.53               4.64
RPI5 Reserv:    Deltaco 2100mA ny modell        4.47               4.64
Apple 5         "Steve Jobs plug" 1000mA        4.67               4.78
Apple 3G        "klump"	1000mA                4.64               4.76
Powerbank       5200mA (utan laddare ansl)      4.70               4.81
Verkar bara vara "oddballen" Nokian som kom med RPi#2 i fjol vid den här tiden håller måttet (dvs levererar 4.75 volt eller mer)

O nu så här i efterhand kan man nog se en del udda bootproblem, problem med WiFi donglar o koppar-ethernet med lite andra ögon...

Skall maila info@m.nu o se hur vi gör.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Något lär vara off med de där mätningarna. Antingen är det mycket hög last eller långa kablar. Att alla skulle ligga runt 4,7V ser konstigt ut.

Driver temperatur.nu

Bild
flyvert

Inlägg av flyvert »

elf98 skrev:Något lär vara off med de där mätningarna. Antingen är det mycket hög last eller långa kablar. Att alla skulle ligga runt 4,7V ser konstigt ut.
Endast medföljade kabel.

Enligt UPiS egen strömmätning (som sägs ha c:a 2% fel) ligger lasten under laddning på c:a 500-560 mA (batteriet är fulladdat så det bör inte vara så mycket strömuttag). Slår jag av laddaren sjunker förbrukningen till 450 mA.

Ingen kris; men samtliga "nya Deltaco" ger samma resultat (i volt).

UPiS oscillerar ibland mellan BAT och USB (har bara testat det med "sista laddaren") och PiModules support rekommenderar att matningsspänningen på USB inporten bör vara över 4.75 volt för att korrekt funktion skall erhållas.
flyvert

Inlägg av flyvert »

elf98 skrev:Något lär vara off med de där mätningarna. Antingen är det mycket hög last eller långa kablar. Att alla skulle ligga runt 4,7V ser konstigt ut.
Har nu mätt upp spänningen mellan testpunkterna TP1 och TP2 med ett kalibrerat instrument på den senast inköpta RPin o Deltaco "ny" powersupply. Enda anslutna förbrukare var den WiFi-dongel som jag köpte till från m.nu. Matningskabel var den medföljande c:a 0.5m.
Matningsspänning
Matningsspänning
Min voltage.jpg (45.45 KiB) Visad 3544 gånger
Vänster bild: Minimispänning under startupförloppet: 4.51 volt. Höger bild: Medelspänning efter startup: 4.60 volt.

Mao är spänningen tom lägre än vad som UPiS rapporterade med batteriladdare "av".

Har bara kontrollmätt detta powersupply men finner ingen anledning att tro att dom andra "Deltaco ny" som levererats med tidigare RPi jag beställt skall visa något annat (alla rapporterades av UPiS med 4.64 volt utan batteriladdaren aktiverad).

Enligt http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting# ... r_problems skall spänningen aldrig understiga 4.75 volt.

Endast "Nokia 1200 mA" som jag fick med RPi #2 ger spänning inom stipulerat område...

Jag har haft udda problem med dom andra RPi:erna (ett "enkelt" IBM tangentbord ger mycket skum key-repeat o en WiFi dongel jag köpte från Dustin med chipset enligt RPi hardware compatibility guide fungerar väldigt dåligt o har blivit lagt på hyllan).

Antar att jag borde skicka ett mail till info@m.nu nu men tänkte iaf avsluta tråden med att bekräfta att spänningen nog varit i lägsta laget.

/f
flyvert

Inlägg av flyvert »

Boven troligen funnen!

Erik bad mig prova andra sladdar o då står denna typ av kabel (platt o svart/vit) ut i testerna... tappar mer än en kvarts volt med denna typ (har provat två olika a samma typ) och får med dessa 4.50 volt istället för 4.78 med en annan kabeltyp.
En strömtjuv i svart/vitt...
En strömtjuv i svart/vitt...
Skriv svar